5 vinster: Ta med din kompis på en SUP-tur

Vill du ha en mysig och rolig dag med din kompis? Då är stand up paddle perfekt. Se fram emot närvaro och kvalistetstid i vacker natur samt effektiv träning för hela kroppen.

Kvinna som tränar stand up paddle.

SUP - Njut av en mysig dag i böljan blå med din kompis, medan ni tränar hela kroppen.

© iStock

Därför ska du ta med din kompis på STAND UP PADDLE

Vill du ha en mysig och rolig dag med en kompis, så är stand up paddle en bra idé.

Ni njuter av naturen tillsammans

Stand up paddle – eller SUP – funkar i alla sjöar och hav. Det finns alltså stor möjlighet att få många olika naturupplevelser och dela glädjen i den mentala andningspausen. Och i motsats till flera andra typer av vattensport har ni fortfarande energi nog för att se er omkring, samtala och njuta av omgivningarna under tiden.

Ni kommer snabbt att lyckas

Ni står på varsin surfbräda, men var bara lugn – SUP är långt ifrån lika actionfyllt som vanlig surfing och kan utföras av alla med en gnutta balans. Brädan är bredare än en vanlig surfbräda, och ni kommer därför snabbt hitta balansen för att lyckas stå och paddla tillsammans. Välj gärna en vindstilla plats första gången, så ni lättare får koll på brädan och tekniken.

Ni får upp pulsen

Är ni ute på en längre paddeltur är det bra att lägga in några intervaller under turen där ni verkligen paddlar på och får upp värme och puls. Ni kan nämligen absolut få till ett träningspass på SUP-brädan, som inte bara gynnar musklerna utan även konditionen. Ni kan t ex tävla om vem som kommer snabbast till något specifikt ställe under turen.

Ni får tid att prata

Det är inte bara under promenader som snacket flyter på, det gäller även under stand up paddling. Ni har några timmar helt för er själva, där ni kan stöta och blöta stort och smått i lugna omgivningar, medan ni paddlar framåt på nästan autopilot. Och trots att pulsen kan gå upp under tiden blir ni inte så andfådda att ni inte kan prata under tiden.

Ni får effektiv helkroppsträning

Ni tänker säkert inte på det när ni står på brädan, men ni aktiverar faktiskt i stort sett hela kroppen medan ni paddlar. Det krävs nämligen inte bara armkraft för att komma framåt, det skalpande vattnet ser också till att många av de små, stabiliserande musklerna sätts i arbete för att undvika att ni trillar i.
Ni tränar framförallt:

  • ARMAR OCH AXLAR: Medan ni paddlar är det framförallt armar och axlar som gör jobbet.
  • CORE: Ni spänner överkroppen för att hålla balansen och tränar därmed hela coremuskulaturen.
  • LÅR: Benen blir automatiskt aktiverade för att ge extra balans. Särskilt lårmusklerna jobbar när ni står med lätt böjda knän.

Artikeln publicerades i I FORM nr 6/2022

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background