Pyramiden

Här visar vi dig hur du gör yogaövningen pyramiden på bästa sätt. Du får också tips på hur du kan justera kroppen så att övningen blir så effektiv och skonsam som möjligt.

Kvinna gör yogaövningen pyramiden

PYRAMIDEN Sträcker musklerna på hela baksidan av benen.

© Jakob Helbig

Effekt

  • Sträcker musklerna på hela baksidan av benen.
  • Sträcker ryggen, axlarna och höfterna.
  • Bidrar till en bättre balans.

Namn på sanskrit: Parsvottanasana

Pyramiden – så gör du

Kvinna gör yogaövningen berget
© Jakob Helbig

Utgångsposition:

Bergets position: Stå med en höftbredds avstånd mellan fötterna eller med stortårna ihop och hälarna lätt isär.

Kvinna gör yogaövningen pyramiden
© Jakob Helbig

Steg för steg:

  • Ta ett steg bakåt med höger fot. Låt fötterna peka rakt framåt.
  • Håll händerna på höfterna, räta på ryggen, och pressa axlarna bakåt.
Nainen tekee joogaharjoitetta pyramidi
© Jakob Helbig
  • Andas in, och böj dig framåt medan du andas ut.
  • Placera händerna så långt fram som du når – på låret, på smalbenet eller i golvet.
Kvinna gör yogaövningen pyramiden
© Jakob Helbig
  • Flytta händerna till länden, och fläta ihop fingrarna – sträck gärna ut pekfingrarna.
  • Dra ihop skulderbladen. Sträck ut armarna, och för dem bakom huvudet.
  • Ta djupa andetag, och försök komma djupare i positionen för varje utandning.
  • Håll positionen i 10 andetag.
  • Ta ett djupt andetag. För ner armarna och placera händerna på höfterna.
  • Räta på överkroppen samtidigt som du andas ut.
  • Ta ett steg framåt med höger fot, och ett steg bakåt med vänster. Upprepa övningen med andra sidan.
Newsletter background