7 minuter till en avslappnad kropp

Lägg dig golvet och testa den här härliga yogaövningen. Perfekt om du är spänd i axlar och rygg av stress, eller om du bara vill slappna av.

17 juli 2013 av I FORM

Yogaövningen "Liggande twist" gör hela ryggen smidig och löser upp spänningar i axlarna.

Övningen kan göras när som helst, men passar speciellt på kvällen innan du ska sova. Testa själv och känn hur välbefinnandet sprider sig i kroppen.

Gör så här:

  • 1. Ligg på rygg – gärna på en yogamatta.
  • 2. Sätt vänster fot på höger knä och rulla knäet åt höger, så du ligger på höger höft.
  • 3. Lyft och vrid bröstkorgen åt motsatt håll, så vänsteraxeln nuddar golvet.
  • 4. Håll kvar axeln mot golvet medan du drar det böjda knäet mot golvet med höger hand.
  • 5. Andas lugnt och håll ställningen i 5–10 andetag.
  • 6. Upprepa övningen på andra sidan.
  • 7. Ligg därefter 5 minuter på ryggen med slutna ögon och slappna av i hela kroppen.

Klicka här och läs mer om yoga och få yogaprogram

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

På vilket sätt gör du störst insats för klimatet?


I FORM tipsar