Trött på att springa? Testa 5 roliga träningspass

Löpning är bra på många sätt, men om du inte tycker de är så roligt är det svårt att göra det till en vana. Testa istället de här 5 träningspassen, som ger samma utbyte som 5 kilometers löpning.

Kvinna tränar på matta

EFFEKTIV TRÄNING Det finns mycket mer än löpning som kan ge dig ett svettigt träningspass

© Jacob Helbig

Handen på hjärtat: Har du tröttnat på att springa? Om svaret är ja, sluta spring – och förlika dig med att löpning inte är din grej just nu. Istället kan du satsa på något av de här 5 träningspassen som du säkert kommer att gilla mer och som är lika bra för hälsan som att springa 5 kilometer. [bodylink]

Få samma effekt som vid 5 km löpning

Lev längre Flera studier pekar på att de som springer regelbundet generellt lever längre än de som inte gör det. Du kan dock uppnå samma effekt genom att träna i 30 minuter med hög puls tre gånger i veckan. Ökad förbränning Om du väger 65 kg, kommer du att förbränna omkring 325 kcal på 5 km. Det motsvarar nästan en 1½ Marsbar. Du kan få samma effekt med träningspassen i artikeln: simning (35 minuter), styrketräning (40 minuter), crosstrainer (35 minuter), gång (30 minuter) + swings och cykling (30 minuter).

Starkare skelett Löpning belastar skelettet vilket gör det starkare. Du kan få samma effekt med crosstrainer, styrketräning eller gång + swings. Cykling och simning stärker inte benstommen på samma sätt, så här måste du lägga till styrketräning.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background