Trött på att springa? Testa 5 roliga träningspass

Löpning är bra på många sätt, men om du inte tycker de är så roligt är det svårt att göra det till en vana. Testa istället de här 5 träningspassen, som ger samma utbyte som 5 kilometers löpning.

Kvinna tränar på matta

EFFEKTIV TRÄNING Det finns mycket mer än löpning som kan ge dig ett svettigt träningspass

© Jacob Helbig

Handen på hjärtat: Har du tröttnat på att springa? Om svaret är ja, sluta spring – och förlika dig med att löpning inte är din grej just nu. Istället kan du satsa på något av de här 5 träningspassen som du säkert kommer att gilla mer och som är lika bra för hälsan som att springa 5 kilometer. [bodylink]

Få samma effekt som vid 5 km löpning

Lev längre Flera studier pekar på att de som springer regelbundet generellt lever längre än de som inte gör det. Du kan dock uppnå samma effekt genom att träna i 30 minuter med hög puls tre gånger i veckan. Ökad förbränning Om du väger 65 kg, kommer du att förbränna omkring 325 kcal på 5 km. Det motsvarar nästan en 1½ Marsbar. Du kan få samma effekt med träningspassen i artikeln: simning (35 minuter), styrketräning (40 minuter), crosstrainer (35 minuter), gång (30 minuter) + swings och cykling (30 minuter).

Starkare skelett Löpning belastar skelettet vilket gör det starkare. Du kan få samma effekt med crosstrainer, styrketräning eller gång + swings. Cykling och simning stärker inte benstommen på samma sätt, så här måste du lägga till styrketräning.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background