I FORM testar: Kan man få starka ben på tre veckor?

Tre veckor med dagliga benövningar. Den utmaningen kastade sig I FORMs reporter Jeanette Linder över i hopp om att få starka ben. Läs här om det lyckades.

Kvinnoben på väg uppför en trappa.

Med I FORMs tre veckor långa benutmaning blir det enklare att springa uppför trapporna.

© iStock

40 utfall. Bra, då är jag igång. Det är bara 20 på varje ben, så det borde gå. Ändå svider det lite i låren efteråt – men det är ju precis som det ska vara! Det måste betyda att jag har tagit de första stegen mot snygga och starka ben som kan sätta turbo på mina löprundor och få mig att flyga uppför trapporna till fjärde våningen.

Jag har kastat mig över en tre veckor lång benutmaning. Den består av ett enkelt program med dagliga övningar för lår, vader och rumpa. De första dagarna ska jag göra 40 repetitioner och de ökar stadigt tills jag kommer upp i 80 per dag. Och det känns!

De första två veckorna går det bra att bygga styrka långsamt, men den sista veckan är mina lår konstant blytunga. Å andra sidan har det verkligen hänt något med min benstyrka. På bara tre veckor märker jag skillnad när jag går uppför trapporna. Jag flyger inte ännu, men det har helt klart blivit lättare att ta sig upp till fjärde våningen, även när jag är fullastad med matkassar.

Men mest märker jag hur mycket starkare mina ben har blivit på mina löpturer. När jag under tredje veckan springer min vanliga runda märker jag verkligen hur mycket snabbare jag har blivit i fötterna. ”Det är inte alls lika jobbigt som det brukar vara”, tänker jag innan jag kommer på varför – det är ju mina nya, starka lår!

Innan jag började med programmet testade jag hur länge jag kunde sitta i en vanlig wall sit. Då visade tiden på 1:22. När jag testar igen efter 21 dagar bevisar det hur långt man faktiskt kan komma på kort tid: Klockan stannar på 2:35!

Prova utmaningen själv

De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Styrketräning
Styrketräning

Kom till ro med mild motion innan läggdags

Styrketräning

Börja din dag med 10 min mild morgonmotion

Styrketräning

Så här blir din styrketräning effektiv

Styrketräning

Så tränar du med maskinerna på gymmet

Styrketräning

Träna effektivt med hantlar

Styrketräning

Därför är det så viktigt för kvinnor att styrketräna

Styrketräning

5 grundrörelser som din styrketräning bör innehålla

Styrketräning

Är du redo för en träningsutmaning?

Styrketräning

8 veckors bootcamp: Kom i ditt livs form

Styrketräning

Bootcamp: 8 veckors träningsprogram

Styrketräning

Träna på 10 minuter: Här är träningsserien som stärker hela kroppen

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen