Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Varning: Du riskerar att bli lika beroende av gruppträning som de 12 kvinnor vi har stulit tipsen från. Det handlar om allt från att komma 5 minuter före alla andra, till iskallt vatten i flaskan och ett förbud mot avbokning.

Gruppträning på gymmet, längst fram står en leende kvinna med hantlar.

GRUPPTRÄNING – Oavsett om du redan har ett favoritpass på gymmet eller inte, finns det guldkorn att hämta från 12 kvinnor som älskar
gruppträning.

© Istock

Gruppträning är populärt och det finns det många anledningar till.

  • En av dem är att det är enkelt. Du behöver bara dyka upp, och så finns där en instruktör som berättar för dig vad du ska göra, och som rättar dig om du gör en övning på fel sätt. Så smart!
  • Instruktören är också din garanti för effektiv träning, som tränar hela kroppen.
  • För det tredje är det en fast tid på en fast plats. Det är en klar fördel om du är typen som har en tendens att hitta på ursäkter för att träna.

Det var 3 bra anledningar till att träna på gruppass. Om det inte räcker för att få upp dig ur soffan, så får du här massa tips från 12 kvinnor som alla älskar gruppträning.

Kolla in de 13 gruppträningstipsen här:

Det är bra att köpa kort på en gymkedja

– i alla fall om man jag som inte vet hur varje dag kommer att se ut. Därför bokar jag aldrig pass långt i förväg. Jag ser över dagen och ser vilka pass det finns platser kvar på, och på vilken anläggning. Det är förstås inte alla som har den möjligheten men om man bor i en stor stad finns det ofta flera anläggningar i närheten.
Marianne

Träningsmatta och hantlar
© Istock

Träna yoga och styrka samtidigt

– särskilt om du som jag tänker att yoga inte är “riktig” träning. Samtidigt vet jag att yoga är bra för mig. Därför går jag till gymmet en halvtimme innan mitt yogapass börjar och tränar kondition och styrka. På så sätt går jag hem och har fått det bästa av två världar.
Amalie

Testa alla pass – minst en gång

Då vet du nämligen precis vad du gillar. Och du riskerar inte att missa ett pass som du kanske skulle ha älskat.
Camilla

Trosor

I ett fack i min träningsväska...

... ligger det alltid ett par extra trosor. Det är det VÄRSTA att upptäcka att man har glömt.
Anne

Byt pass så fort du börjar tröttna

Det gjorde jag när jag efter ett år började tycka att spinning var trist. Och nu älskar jag dans och hot yoga istället.
Maja

Spinning

Jag spinner bara med instruktörer som har bra musiksmak

För mig är musiken helt avgörande. Om den är bra är jag mycket bättre på att pressa mig själv, men om inte gillar musiken blir jag irriterad och ofokuserad. Så testa dig fram tills du hittar en spinninginstruktör som har samma musiksmak som du har.
Inge

En handduk är ovärdelig...

... både för att torka svett med och till träningsmattan. Det är inte trevligt att ligga med näsan mot andras bakterier och gamla, sura svett!
Kristina

Innan du går på gruppträning

Vattenflaska
© Istock

Ta med iskallt vatten hemifrån

Så slipper du dricka gymmets vatten, som ofta är halvljummet.
Sara

Sätt hårsnoddar på din vattenflaska

– då riskerar du inte att träna med utsläppt hår, bara för att du har glömt hårsnodden.
Susanne