7 saker du kan göra istället för att träna

Hälsa handlar inte bara om att få upp pulsen. När energin inte räcker till för utfall eller löprundor, men du ändå vill göra något bra för dig själv, vad gör du då? Det har vi bra förslag till här!

En kvinna som vill leva hälsosamt simmar.

HÄLSA- Ett bad är härligt för både kropp och kropp, även om du inte svettas.

© iStock

“Spinning” står det i kalendern. Men det är en sådan dag idag få kroppen och energinivån skriker: "Glöm det!"

Istället för att bara lägga dig på soffan kan du hålla fast vid planen om att göra något bra för dig själv och din kropp. Det ska bara INTE vara på en cykel på gymmet. Inte just idag.

Listan av saker du kan planera in i din vardag är lång. Vi nämner några: Aktiviteter som får dig att äta nyttigt, vårdar dina realtioner, skämmer bort kroppen, utvidgar din horisont. Här får du 7 konkreta förslag. Fyll gärna på med fler själv.

7 alternativ til träning

Hoppa i havet

Det kalla vattnet (på våra breddgrader) som omsluter dig är en
direkt energikick för kroppen. Tyngdkraften upphävs och du kan lätt
och ledigt röra dig i alla riktningar.

Har du ingen strand i närheten kan du uppsöka ett badhus. Ett bad är uppfriskande för kroppen.

Lyssna på en podcast

Hitta en podcast med ett ämne som stimulerar dig mentalt. Utbudet är enormt oavsett om du vill ha nyheter, hälsa, mysterier eller berättelser ur livet.

Massera musklerna

Överspända muskler i t ex nacke och axlar kan lindras med ett par snabba övningar. Du kan antingen leta upp en video och följa den, göra några stretchövningar eller använda en foam roller eller en massagepistol. Även en liten insats kan mjuka upp dig.

Foodpreppa

Ordet kommer från det engelska ordet “preparation”, dvs att du förbereder dina måltider på förhand. Det kan vara allt ifrån att koka ris, rosta nötter, rulla köttbullar och skära grönsaker. Ställ det i lådor i kylen så går det snabbt att laga nyttig mat!

Ta en promenad

Promenader kräver inte mycket. Däremot ger de dig massor i form av rörelse och en rensad hjärna. Du kan njuta av turen ensam eller i gott sällskap.

Ring en kompis

Hälsa är också att vårda sina relationer. Det har dokumenterad effekt på livskvaliteten. Så har du en ledig stund, kan du slå en signal till en kär vän och bolla livet med någon som känner dig.

Använd de små grå

Hjärnan är en muskel som ska tränas som alla andra. Så leta fram ett korsord eller ett sudoku. För att få effekt ska du helst träna hjärnan varje eller varannan dag.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background