Väninnor i löparkläder lyssnar på musik.
© iStock

8 tips som gör löpturen roligare

Tycker du att löpturen är lång och tråkig? Då har vi samlat 8 tips här som får dig att glömma både tid och rum.

27 april 2017 av Irene Brøndum

8 tips för dig som blir uttråkad när du springer

1. Spring med musik

Distrahera dig själv med bra musik i öronen. Det kan göra det enklare att hålla tempot och komma i mål. Hitta musik som du gillar och som passar bra för din stegfrekvens. För de flesta är det 160 till 180 slag per minut. 

Kolla in 10 sköna löparlåtar här.

2. Låt dig inspireras

Hitta inspiration i andra löpare. Ser du någon som har en bra löpstil eller är full av energi så försök härma den. 

BRA ERBJUDANDE: Just nu får du en snygg, långärmad träningströja från Craft – perfekt till allt från raska promenader till styrketräning och löpning + 4 nummer av I FORM för endast 149 kr + 49,50 i porto (totalt 198,50 kr).

3. Spring med andra

Bjud in en väninna eller två, din partner eller en kollega på löprundan så att det sociala tar bort fokus från löpningens monotoni. Kanske kan ni också pressa varandra till att prestera bättre. 

4. Andas

Liksom med yoga och styrke­träning är andningen viktig när du springer. Andas in genom näsan istället för munnen. På det viset får du mer luft i lungorna och din löpning kommer att kännas mindre ansträngande. Du kan andas ut genom näsan eller munnen.

Så andas du rätt när du springer.

5. Håll reda på fakta

En löparklocka eller en aktivitetsmätare kan vara precis det som krävs för att motivera dig till att satsa lite extra på löprundan. Med smart teknik runt hand­leden kan du till exempel hela tiden kolla din genomsnittshastighet, distans, puls eller kalori­förbrukning. Det är bra för din tävlingsinstinkt och hjälper till med att hålla igång din löpning. 

Du kan även räkna ut ditt konditionsvärde med ett Coopertest, om kort sagt går ut på att springa så långt som möjligt på 12 minuter.

6. Kom på ett mantra

Du kan medvetet styra tankarna i en positiv riktning, så att löpturen blir mer energirik och lättare att komma igenom. Hitta ett mantra, som motiverar dig när det är som tuffast. Det kan vara: ”jag kan och jag vill”, eller ”min kropp blir starkare för varje steg”. Du kommer att märka hur ditt fokus förändras. 

7. Få koll på tekniken

En bra löpteknik gör turen lättare. Spring med rak rygg och titta ut mot horisonten. Slappna av i käkarna, sänk axlarna och knyt inte händerna, utan låt spetsen på tummarna och pekfingrarna vila mot varandra. 

Här hittar du tips och knep som förbättrar löptekniken.

8. Variation är roligare

Många tröttnar på att springa den vanliga rutten i det tempo de brukar - varje gång. Prova något nytt. Du kan till exempel testa fartlekar med inlagda spurter till nästa lyktstolpe, springa långsammare eller byta asfalt mot grus, sand, gräs eller skogsstigar. 

Prova också att springa i skogen.

I FORM klär på dig för träning

Just nu får du en superskön och snygg, långärmad träningströja från Craft ihop med 4 nr av I FORM. Komforten är på topp med ett mycket behagligt och andningsbart material, som håller värmen samtidigt som huden kan andas. Det betyder att du kan ha tröjan till i stort sett allt – från raska promenader och cykelturer till styrketräning och yoga, och självklart när du springer. På kalla dagar är tröjan suverän som ett extra lager under löparjackan, och när vädret tillåter kan den användas ensam.

Få den snygga träningströjan ihop med 4 nummer av I FORM fullspäckat med inspiration, tips och sunda recept. Priset är ENDAST 149 kr + 49,50 i porto (totalt 198,50 kr). Du sparar mer än 600 kr!

>>Se supererbjudandet här.<<

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar