Tre kvinnor redo för löpning
© Jakob Helbig

Bli en snabbare löpare på 30 dagar

Bli snabbare, starkare och smidigare med I FORMs 5 km-löpprogram och förbättra din löptid rejält på bara 30 dagar.

7 april 2016 av Frida Hallqvist

30 dagars löpprogram 

På bara 30 dagar kan du förbättra din löpning genom att följa I FORMs löpprogram. Alla kan vara med eftersom programmet utgår ifrån vad som är snabbt och långsamt för just dig.

På I FORMs hemsida har vi löpprogram för alla nivåer – så det finns garanterat ett löpprogram för just DIG! 

Så blir du en snabbare löpare

  • Du får ett program som du ska följa dag för dag i 30 dagar.
  • Du ska springa 3–4 gånger i veckan.
  • De flesta dagar ska du göra 1–2 styrke- eller stretchövningar.
  • Under de 30 dagarna får du också 8 vilodagar så att kroppen kan återhämta sig och bli stark till nästa träningsomgång.

Spring i rätt tempo

Löpprogrammet växlar mellan löpning i fyra olika tempon.

  • Långsamt: I det här tempot kan du utan problem tala i hela meningar.
  • Medel: I det här tempot kan du fortfarande tala men bara i korta meningar och med en paus emellanåt.
  • Snabbt: Tempot är nu så högt att du bara kan flämta fram orden.
  • Spurt: Du springer nu så snabbt du kan i det antal minuter som programmet säger. Du är så pressad att du inte kan tala.
  • 30-20-10: Spring långsamt i 30 sekunder, snabbt i 20 sekunder och spurta i 10 sekunder. Repetera angivet antal gånger med en paus emellan.

Ladda ner ditt 5 km-löpprogram med alla övningar här

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar