Stavar ger dubbelt så bra motion

Många gör det redan, men kanske är det dags för fler att ta med stavarna ut på motionsturen. Nordic walking är träning som är lika effektiv som den är lätt att komma i gång med.

Att gå med stavar är hypereffektiv träning. Undersökningar visar att det är så effektivt att man nästan kan fördubbla energiförbrukningen i förhållande till att gå utan stavar, om man har rätt teknik och tar träningen seriöst.

Pulsen ökar

Tack vare stavarna höjs pulsen och kaloriförbränningen ökar eftersom armarna aktiveras och används för att förflytta kroppen framåt. Dessutom utmärker stavgång sig genom att vara konditionsträning som aktiverar alla kroppens muskler samtidigt och det är skonsammare för kroppens leder jämfört med exempelvis löpning. Det är klara budskap som många redan har fått upp ögonen för, framför allt hos oss här i Norden, där träningsformen som också kallas för "Nordic walking", närmast har blivit en folksport.

En bidragande faktor till dess popularitet är att stavgång passar alla - oavsett ålder och formkurva. Och det är motion man kan utöva året runt.

LÄS OCKSÅ: En stegräknare får dig att gå 1,5 km mer – varje dag!

Gång är en fantastisk kalorislukare

Gång är en av kroppens grundrörelser - och grundläggande för vår hälsa. Tusentals kalorislukande muskelceller arbetar när du går - och det bara vid vanlig gång. Samtidigt finns det ingen motion som är lättare att komma i gång med. Man kan gå när som helst och var som helst. Och om du tar ett par stavar i händerna ökar du belastningen på cirkulationen markant och förbränner ännu fler kalorier. I genomsnitt ökar energiförbrukningen med 20 procent jämfört med gång utan stavar - och man har uppmätt en ökad energiförbrukning på upp till 46 procent.

Stavarna gör att du kan ta längre steg och på så sätt aktivera både lårens baksida och sätesmusklerna. Eftersom du konstant tar i med stavarna ger du kroppen en skjuts som hjälper till att öka farten, samtidigt som du avlastar knäna. Stavarna främjar även rotationen i ryggraden, vilket också ökar steglängden och energiförbrukningen.

På samma sätt används musklerna i bröst, axlar, rygg och överarmar i hög grad och blir tonade och snygga när du verkligen tar i. På plussidan räknas också att du får massor av frisk luft, färg på kinderna - och får vistas ute i naturen.

Lite olika tekniker

Tekniken i stavgång beror på vilka stavar du går med och hur hårt du vill träna. Går du snabbt, i skogen eller i kuperad terräng, lämpar de vanliga lätta stavarna sig bäst. I krävande terräng hjälper de dig att ta dig uppför backarna snabbare och du orkar längre, eftersom en del av belastningen läggs på armarna.

Om du vill ge dig själv en extra utmaning kan du välja stavar som kan göras tyngre. Med viktstavar blir gången långsammare, men å andra sidan gör stavarnas tyngd träningen mer effektiv. Det ger extra effekt på inte minst överkroppen och armarna, samtidigt som konditionen förbättras .

Som nybörjare får du räkna med att det tar två-tre turer innan du är van vid stavarna. Vid de första försöken kan stavarna till och med verka mer hämmande än främjande på din gång. Men tekniken infinner sig snabbt. Fokusera bara på att använda armarna i rätt takt med benen och öka inte tempot innan du är van vid rörelserna.

De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Gång
Gång

5 fördelar med kvällspromenad

Gång

Vandringssemester – en guide för nybörjare

Gång

Vackra vandringsleder i Sverige och utomlands

Gång

5 tips till att få ut mer av promenaden

Gång

100 steg i minuten gör dig hälsosam

Gång

Därför ska du komma ut i det fria

Gång

7 anledningar till att ha en promenadkompis

Gång

Ja, det ÄR genial motion

Gång

Gör du något av dessa fel när du promenerar?

Gång

Planera din promenad med I FORMs "Mät din runda"

Gång

Quiz: Hur mycket vet du om promenader?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen