5 muskelgrupper du tränar på en roddmaskin

Det är det närmaste vi kommer en ultimat helkroppsmaskin. I roddmaskinen tränar du både styrka och kondition, och så aktiveras flera av kroppens viktigaste muskler.

Kvinna i träningskläder i en roddmaskin.

RODD Det finns inget avslappnande med att sluta sig bakåt i en roddmaskin. I stort sett alla muskler måste jobba.

© iStock

Närmare helkroppsträning än såhär kommer vi nog inte. Roddmaskinen stärker såväl kondition som styrka, och du tränar flera av de viktigaste musklerna i kroppen.

5 muskler du tränar med en roddmaskin

Har du inte tid att träna i flera olika maskiner på gymmet?

Eller funderar du på att investera i en maskin att ha i källaren?

Då är roddmaskinen ett hett tips. Det kräver lite teknik, men när du lärt dig att ro, är du garanterad svettig träning som aktiverar hela kroppen.

Lår och rumpa

Trots att du sitter ner är roddmaskinen först och främst jobbig för ben och rumpa. När du påbörjar ditt roddrag skjuter du nämligen ifrån med benen, och här använder du knappt dina armar och axlar. Istället får både framsida och baksida av låren och rumpan jobba hårt

Coremuskulaturen

Magträning är kanske inte det första du tänker på, men både mage och ländrygg jobbar konstant medan du ror. En ordentligt spänd core är nämligen en förutsättning för ett säkert och stabilt roddrag. Framförallt när du avslutar roddraget och du lutar överkroppen bakåt, får magmusklerna och höftböjarna jobba när de ser till att överkroppen “fälls” fram för att ta nästa roddrag.

Armar och axlar

Rodd tar också tag i dina armar och axlar. Särskilt i roddens avslutande fas, där du drar handtaget mot bröstet. Då går armbågarna ut åt sidorna och kör fram i maskinen igen. Här tar överkroppen över från benen och du tränar framförallt biceps och underarmarna.

Hela ryggen

I stort sett hela din rygg arbetar när du gör ett roddrag. Coremuskulaturen runt ländryggen och ryggraden tränas när du håller magen spänd. Musklerna mellan skulderbladen och den breda ryggmusklen arbetar framförallt i den avslutande fasen, då du drar handtaget mot dig och kör fram i maskinen igen. Dessa muskler hjälper bl a till att säkra en rak hållning och friska, funktionella axlar.

Blodcirkulationen

Just eftersom du använder så många muskler på samma gång, är rodd också suveränt för blodcirkulationen. Hjärta och lungor aktiveras för fullt. En halvtimmes rodd kan förbränna 300-400 kalorier – vilket motsvarar en löprunda i högt tempo.

Newsletter background