Kvinna lyfter vikter på ett träningspass
Öva dig på tekniken –

när du ska lyfta tungt är det viktigt att använda kroppen på rätt sätt.

© iStock

4 träningstips för dig som vill vara stark

Du kommer inte långt mot målet att bygga upp muskler om du inte tränar och äter rätt. Här ger vi dig 4 träningstips som är nyttiga, om du vill bli starkare.

8 september 2020 av Iben Mortensen

1. Undvik allt för långa styrkepass. 

45, 30 – ja även 15 minuter räcker för att ge effekt, om du tränar intensivt.

2. Öva dig på styrketräning

Förknippar du styrketräning med invecklade tekniker som är förbehållen stora, pumpade överarmar? Testa att se det som ett slags hantverk du kan träna dig duktig på. Lär dig reglerna och teknikerna för att lyfta tungt och använda din kropp på rätt sätt. Precis som om du skulle lära dig sticka, måla eller prata ett nytt språk.

Få koll på squat-tekniken 

Kettlebells
Gå upp i vikt

och ner i repetitioner.

© iStock

3. Lyft tyngre

Om du klarar massor av repetitioner med viktstången, hantlarna och kettlebellsen bör du fundera på om vikten är tung nog. Testa att sätta en extra skiva på stången eller greppa en hantel som är ett kilo tyngre. Gör färre repetitioner och öka antalet gradvis.

4. Ät lite extra protein

Styrketränar du mer än 2-3 gånger i veckan kan lite extra protein i din kost göra en stor skillnad för dina förmågor. 

En tumregel är att människor som styrketränar mycket ska äta 1,5-2 gram protein om dagen för varje kilo du väger. Det vill säga att väger du 70 kilo ska du ha mellan 105 och 140 gram protein. 

Du behöver dock inte hälla i dig proteinet direkt när du lagt ner viktstången. Se bara till att få i dig dem under loppet av dagen till i din övriga kost.

LÄS OCKSÅ: 13 myter om protein


Artikeln publicerades i I FORM nr 9/2020 

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar