Vad är nyttigast - räkor eller musslor?

Om du letar efter den största proteinbomben finns det en tydlig skillnad på de två skaldjurssorterna.

23 augusti 2012

SKALDJUR

Räkor och musslor är ypperliga proteinkällor. Och i motsats till kött och mejeriprodukter går skaldjurens proteiner hand i hand med de hjärtvänliga omega-3-fettsyrorna. Samtidigt är skaldjuren en utmärkt källa till jod, som stödjer kroppens naturliga ämnesomsättnings funktioner. Innehållet av näringsämnen varierar dock, beroende på vad du väljer. Och om du letar efter den största proteinbomben finns det en tydlig skillnad på de två skaldjurssorterna.

Har du för mycket fett på kroppen? Kolla din fettprocent här

Slutsats

Räkorna innehåller avsevärt mycket mer protein än musslorna. Därför är de det perfekta valet om du önskar gå ner i vikt och sätta fart på förbränningen eller om du vill tillgodose musklernas återhämtning efter hård träning. Samtidigt finns det, trots det lägre fettinnehållet, mer omega-3 i räkorna. Musslornas primära styrka är deras innehåll av mineraler, nämligen järn, jod och selen.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar