Vad är nyttigast - räkor eller musslor?

Om du letar efter den största proteinbomben finns det en tydlig skillnad på de två skaldjurssorterna.

SKALDJUR

Räkor och musslor är ypperliga proteinkällor. Och i motsats till kött och mejeriprodukter går skaldjurens proteiner hand i hand med de hjärtvänliga omega-3-fettsyrorna. Samtidigt är skaldjuren en utmärkt källa till jod, som stödjer kroppens naturliga ämnesomsättnings funktioner. Innehållet av näringsämnen varierar dock, beroende på vad du väljer. Och om du letar efter den största proteinbomben finns det en tydlig skillnad på de två skaldjurssorterna.

Har du för mycket fett på kroppen? Kolla din fettprocent här

Slutsats

Räkorna innehåller avsevärt mycket mer protein än musslorna. Därför är de det perfekta valet om du önskar gå ner i vikt och sätta fart på förbränningen eller om du vill tillgodose musklernas återhämtning efter hård träning. Samtidigt finns det, trots det lägre fettinnehållet, mer omega-3 i räkorna. Musslornas primära styrka är deras innehåll av mineraler, nämligen järn, jod och selen.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background