Kalcium: 10 av de bästa källorna

Kalcium är avgörande för skelett och tänder, men också för ett hälsosamt blodtryck och uthålliga muskler. Se 10 av de bästa källorna till kalcium här.

Parmesan

PARMESAN - en av de allra bästa källorna till kalcium

© iStock

Kalcium är avgörande för uppbyggnad och underhåll av skelett och tänder, men även för ett hälsosamt blodtryck och uthålliga muskler. Om du inte äter mejeriprodukter hittar du också mycket kalcium i mörkgröna grönsaker som broccoli, grönkål och spenat. För att du ska kunna ta upp kalcium effektivt är det viktigt att du får i dig tillräckligt med D-vitamin och magnesium, så kom ihåg att äta varierat och gärna fet fisk flera gånger i veckan – speciellt under vinterhalvåret.

Artikeln publicerades i I FORM nr 5/2022

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background