Ät dig smal

Har du tröttnat på att räkna kalorier för att kunna hålla vikten? Forskning visar att du kan hålla vikten genom att bara följa några enkla kostråd.

Ju äldre du blir, desto svårare är det att hålla vikten nere. Men nu kommer forskare till undsättning med en rad riktlinjer för kost som håller dig slank även senare i livet. Lösningen är inte att räkna kalorier, enligt forskarna, utan istället välja vissa specifika matvaror.

Siffror från tre stora studier gjorda under 16 år visade att människor som t ex åt mycket yoghurt, skaldjur, kyckling och nötter, generellt gick ner, medan ett högt intag av kolhydrater från vitt bröd, potatis och godis hade motsatt effekt.

Enligt forskarna handlar det främst om att äta matvaror med ett lågt glykemiskt index, som inte ger så stora blodsockerökningar.

Matvaror med ett lågt glykemiskt index

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background