avokadomacka med ägg
Köttfritt pålägg?

Testa att bre ut avokadon som ett tjockt lager smör

© iStock

Grönare frukost – hur då?

En läcker frukost behöver varken innehålla bacon eller annat kött. Här får du bra tips för att byta ut köttet mot ett köttfritt alternativ, när frukosten ska serveras.

21 april 2020 av Inge Eriksen och Tine Sandorf

Om du vill äta mindre kött kan du göra det enklare för dig själv genom att börja med en måltid åt gången. När det har blivit en vana kan du ta nästa måltid också. 

Dagens första måltid är nog det enklaste att börja med eftersom det inte är många som äter kött på morgonen, definitivt inte nötkött. De typiska köttyperna är ofta bacon, korvar samt köttpålägg.

Bra tips

Byt vanligt bacon mot kalkonbacon eller ännu bättre: Servera bakade bönor till dina ägg i stället. Köttpålägg kan du byta mot till exempel ost, avokado, jordnötssmör eller banan. 

 

5 x grön frukost

  • Skyr med en stor handfull bär och hackade hasselnötter
  • Havregröt kokt på vatten eller mjölk samt en äggvita. Toppa med ett tärnat äpple, hackade valnötter och kanel
  • Smoothie mixad på 1–2 deciliter skyr, en banan och en handfull frysta jordgubbar. Toppa med lite hackade mandlar
  • Rostat rågbröd med keso, skivor av avokado och tomat samt nymald peppar
  • Äggröra med svamp och spenat samt en handfull körsbärstomater

Källor: Sisse Fagt, kostexpert, och Maria Felding, klinisk dietist 


Artikeln publicerades i I FORM nr 16/2019

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar