10 nötter som uträttar mirakel för din hälsa

Kasta dig över de små bruna nötterna. De är späckade med proteiner, fibrer, vitaminer, mineraler, och inte minst - nyttiga fetter.

Valnötter

Kasta dig över de små bruna miraklen som är späckade med proteiner, fibrer, vitaminer, mineraler, och inte minst nyttiga fetter.

Nötter är det perfekta tilltugget. De är nyttiga, mättar, ger ny energi och förser dig med viktiga och nyttiga fetter. Dessutom är nötter superpraktiska och enkla att ha med sig i fickan utan att man behöver fundera över platsbrist, hållbarhet eller att de blir stötta. Och som om det inte var nog har nötterna också en lång rad positiva effekter på vår hälsa och vårt immunförsvars förmåga att skydda oss mot sjukdomar.

Nötternas hälsosamma egenskaper placerar dem i matvarornas superliga, vilket också bekräftas av en mängd undersökningar som anser att de är likvärdiga med fullkornsprodukter och grova grönsaker.

Rena hjärtmedicinen

En av nötternas stora förtjänster är kombinationen av grova fibrer och nyttigt fett, som tillsammans gör nötterna till rena hjärtmedicinen genom att till exempel sänka innehållet av skadligt LDL-kolesterol i blodet. Nötterna kan dock mycket mer än så.

Till exempel är innehållet av proteiner skyhögt. I vissa nötter överskrider det faktiskt traditionella proteinbomber som fågel, fisk och kött. Också när det kommer till vitaminer, mineraler och mikroskopiska växtämnen finns det massor av nyttigt i nötterna viket är ännu ett argument för att du ska ge plats åt ett par nävar nötter i din dagskost. Det är dock på inget sätt likgiltigt vilken sorts nötter som krasar mellan tänderna. Rent näringsmässigt är det enorm skillnad på om du till exempel väljer att hacka valnötter i salladen eller favoriserar paranötter.

Ät - men med måtta

Även om nötternas fett är av den nyttiga sorten finns det trots allt gränser för hur många gram nötter som det finns plats för i de dagliga kaloriräkenskaperna. I de olika undersökningarna, där man har hittat positiva effekter av att äta nötter, låg det dagliga intaget på omkring 65 gram valnötter, 85 gram jordnötter eller 100 gram mandlar, så ett intag på 50–100 gram om dagen borde vara ganska lagom. Behöver du bli av med ett par kilon, är det en god idé att hålla dig på runt 50 gram om dagen.

Undvik de rostade och de saltade

Nötter är nyttigast i sin naturliga version, så dra ner på nötter som är saltade och oljerostade, honungsrostade, glaserade eller på annat sätt bearbetade. Därmed byter nötterna karaktär och kan förändra sig till onyttiga snacks.

Oljerostade: Ökar fettinnehållet med 15–20 procent, medan vitamin- och mineralinnehållet i stort sett är opåverkat.

Saltade: Saltningen ökar saltinnehållet från nästan ingen ting till omkring 1 gram per 100 gram saltade nötter, motsvarande cirka 20 procent av det maximala dagsintaget.

Honungsrostade: Ökar framförallt sockerinnehållet, eftersom nötterna omges av en honungsglasyr.

Chokladöverdragna: Bidrar med irriterande fett och socker. Det belastar hälsokontot.

LÄS OCKSÅ: Mandlar håller hjärtat friskt och midjan slank

De mest lästa artiklarna just nu
Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Kostråd

Kan man äta havregrynsgröt till middag?

Styrkeövningar

1. december

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Nyttiga snacks

Så tacklar du kvällssuget

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Välbefinnande

Bindväven – 8 övningar som stretchar och masserar

Mer om Nyttig mat
Nyttig mat

Genvägen till att lyckas med fermentering

Nyttig mat

14 enkla kocktips: Så här blir du en ninja i köket

Nyttig mat

Rynkar du på näsan åt rester?

Nyttig mat

Gör en veckomeny – och slipp stressen i mataffären.

Nyttig mat

Här är de ingredienser vi helst undviker

Nyttig mat

5 enkla sätt att använda trädgårdens squash

Nyttig mat

Kan man äta halloweenpumpa?

Nyttig mat

Kan man tvätta bort bekämpningsmedel från frukt och grönsaker?

Annons

Hur får vi i oss mer omega-3?

Nyttig mat

Därför kan presskaffe vara ohälsosamt

Nyttig mat

9 tips till att äta lite nyttigare på semestern

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen