Nio olika massageformer

Är du sugen på massage men tycker att det är svårt att välja i utbudet? Här får du lära dig mer om nio olika typer - och vad de fokuserar på.

Det här gör massage för dig:

Mjukar upp musklerna

Musklerna utgör cirka 40 procent av kroppens vikt. När musklerna arbetar avger de avfallsämnen i form av mjölksyra, koldioxid och urinämnen. De här avfallsämnena leds naturligt bort från musklerna av blodomloppet och lymfsystemet. Men om för stor mängd avfallsämnen ansamlas, som det gör när vi timma efter timma sitter spända framför datorn eller tränar lite för hårt, blir musklerna trötta, stela och ömma. Massage lossar och mjukar upp och hjälper bort de anhopade avfallsämnena.

Rensar ut avfallsämnen

En erkänd engelsk läkare jämförde för över 100 år sedan massage med ett kloaksystem. Ett bra kloaksystem håller ditt hus rent och hygieniskt och leder ut avfallet. En bra massage gör samma sak med din kropp: Håller den ren och sund och leder ut avfallet. Massage förbättrar blodcirkulationen som transporterar näringsämnen och syre ut till kroppens celler. Samtidigt leds avfallsämnen bort från cellerna med blodet. Massage sätter också fart på lymfsystemet, som spelar en avgörande roll vid kroppens utrensning av avfallsämnen.

Ger huden lyster

Massage förbättrar blodcirkulationen och därmed även blodförsörjningen till hudens celler. Det innebär bland annat att näringen till hudcellerna förbättras. Därför har massage också en god inverkan på huden - det får huden att se sundare och friskare ut, huden får mer lyster och färg och så blir den faktiskt också smidigare på lång sikt.

Påverkar nervsystemet positivt

Massage har också en positiv inverkan på kroppens nervsystem. Det är därför massage har en lugnande, avstressande och stimulerande effekt.

De mest lästa artiklarna just nu
Annons

Gör din träning till en njutning

Psykologi

Så undviker du att vara en people pleaser

Psykologi

Test: Är du en people pleaser?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Menyer

Meny vecka 50: Redo för en röd vecka?

Yogaövningar

Krigare 2

Yogaövningar

Nedåtgående hund

Yoga

10 bra anledningar till att träna yoga

Yogaövningar

Kobran

Motivation till träning

Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Mer om Välbefinnande
Välbefinnande

Starta om din energi

Annons

Dags att komma igång med livet igen efter sommaren

Välbefinnande

Bindväven – 8 övningar som stretchar och masserar

Välbefinnande

Så påverkar dina tarmar ditt humör

Annons

Så får du mer flow med massage- och återhämtningsprodukter

Välbefinnande

Öka dina lyckohormoner

Annons

Singapore med barn: Det här får ni inte missa

Välbefinnande

5 vanor du ska sluta med för att bli lyckligare

Välbefinnande

Härlig massage för händer och fötter

Välbefinnande

6 tips som gör det mycket lättare att ta sig igenom vintern

Välbefinnande

5 saker du VERKLIGEN bör sluta med 2017

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen