Varför framkallar dofter minnen?

Vi minns framförallt de upplevelser som har gjort störst intryck på oss, och dofter kan faktiskt aktivera en speciell del av vårt minne.

Kvinnor som luktar på ett äpple

DOFTER som du förknippar med upplevelser, som har gjort intryck på dig, kan framkalla minnen från förr.

© iStock

Du är på safari i Afrika och under resan använder du en parfym som du köpt på flygplatsen. Flera år senare kan doften fortfarande leda dig tillbaka till savannen bland giraffer och elefanter.

De allra flesta minnen som vi får triggas av något som vi har sett.

Och vi spenderar faktiskt två tredjedelar av vår hjärna på att bearbeta synintryck.

Så när en doft väcker minnen av en person eller en upplevelse beror det oftast på att personen eller upplevelsen har haft en allde- les speciell känslomässig betydelse för oss. Det är det så kallade autobiografiska minnet som aktiveras.

De dofter som vi minns bäst är de som har gjort störst intryck på oss.

Vi konstruerar vårt eget minne; det förändras hela tiden. Som vuxna minns vi ofta bättre minnen som går tillbaka till barndomen eller tonåren än något vi har upplevt i våra vuxna liv.

Det beror på att vi som barn och unga lär känna världen och får många nya intryck för allra första gången. Det krävs mer av en upplevelse för att den ska stanna in minnet när vi är vuxna.

Vi minns olika under livet

SOM SMÅ

Vi tar till oss grundläggande kunskap om världen och lär oss bland annat hur saker luktar och smakar – att godis luktar gott och att vi måste hålla oss borta från rengöringsprodukter. Det lär vi oss bland annat genom att stoppa saker i munnen.

SOM UNGA

I våra unga år är vi äventyrliga, livet ligger för våra fötter och vi får många upplevelser för första gången.De upplevelserna gör intryck på oss och kan därför senare i livet lätt väcka minnen, t ex triggade av en doft.

SOM VUXNA

Som 50-åring är barndomens minnen undanträngda av minnen från vår ungdom, som vi kan relatera till bättre. Vi minns saker från vår ungdom, då vi upplevde massa saker för första gången.

Newsletter background