Mat som gör dig glad

Bananer kan hissa upp ditt leende ända till öronen och choklad får det att rysa härligt längs ryggraden på dig. Av mat blir du glad om du väljer sådan som får din hjärna att pysa över av alldeles särskilda ämnen.

De senaste åren har massor av nyttig mat fått benämningen good mood food.

De senaste åren har massor av nyttig mat fått benämningen good mood food. Viss mat gör dig blixtsnabbt på gott humör, och annan håller kvar leendet på läpparna hela långa dagen.

Du har säkert redan upptäckt effekten. En bit choklad kan ge snabb tröst, en banan gör att du får energi och en kopp kaffe skärper koncentrationsförmågan sent på eftermiddagen. Mat påverkar ditt humör och instinktivt utnyttjar vi alla effekten i vår vardag utan att vara medvetna om det.

Men det räcker inte att äta choklad för att bli glad - när till exempel regnet står som spön i backen en måndag morgon. Men du kan förbättra hjärnans förmåga att känna glädje och välbehag genom att se till att du får i dig näringsämnen som hjärnan behöver för att fungera.

Förr trodde man att hjärnan var opåverkbar, men under senare år har det blivit klarlagt att hjärnan använder de näringsämnen vi tillför den för att hela tiden utvecklas.

Kemi känns som glädje

Därför har forskarna också blivit mycket mer uppmärksamma på att vår hjärna och vårt humör är beroende av vad vi äter. En mängd olika näringsämnen har visat sig ha inverkan på hur vi tänker, vad vi kommer ihåg och hur vi mår.

Förmågan att känna glädje, välbehag och ro döljs, det kan tyckas lite oromantiskt, faktiskt i en rad elektriska impulser som hjärncellerna skickar till varandra. Kommunikationen är bland annat beroende av att det finns tillräckligt med de speciella ämnena serotonin och dopamin i hjärnan. Ämnen som har ansvar för att impulser skickas vidare så att det glada budskapet kan spridas i hjärnan.

Serotonin och dopamin har därför fått rykte om sig att vara lyckobringande. Inte minst serotonin medverkar till att reglera humöret och lyckopiller som till exempel Fontex och Cipramil ökar hjärnans innehåll av serotonin, så att den kemiska process vi kallar glädje fungerar bättre. Friska hjärnor kan själva bilda serotonin, men bara på villkor att de får rätt hjälpämnen. Det kan vara till exempel B-vitamin, rena kolhydrater eller selen. Mat med rätt näringsämnen har därför utnämnts till good mood food.

Snabbt eller varaktigt

Du kan i princip äta dig glad på två olika sätt - det snabba och det varaktiga. Det snabba sättet gör dig på gott humör under några få minuter - du kanske snabbt behöver något för att bli pigg och alert. Det varaktiga sättet handlar om att få kemin i hjärnan att fungera optimalt med rätt näringsämnen. Då är du för det mesta på gott humör och orkar även mer.

De mest lästa artiklarna just nu
Psykologi

Så undviker du att vara en people pleaser

Psykologi

Test: Är du en people pleaser?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Menyer

Meny vecka 50: Redo för en röd vecka?

Yogaövningar

Krigare 2

Yogaövningar

Nedåtgående hund

Yoga

10 bra anledningar till att träna yoga

Yogaövningar

Kobran

Motivation till träning

Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Motivation till träning

10 kvinnor: Så här blir gymträningen lite roligare

Mer om Psykologi
Psykologi

Så undviker du att vara en people pleaser

Psykologi

Test: Är du en people pleaser?

Psykologi

Varför gör alkohol mig låg dagen efter?

Psykologi

Vetenskapen har talat: Därför gör hunger oss på dåligt humör

Psykologi

Så här tar du dig ur svartsjukans grepp

Psykologi

Är din oro så intenstiv att det är ångest?

Psykologi

Goda råd till dig som känner någon med ångest

Psykologi

7 sätt att hålla hjärnan frisk

Psykologi

Varför skiljer sig våra smaksinnen åt?

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Psykologi

3 enkla tips för att kontrollera dina orostankar

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen