Psykologens bästa råd till en bättre självkänsla

Självkänslan förändras under hela livet. Dessvärre är det inte alltid till det positiva. Få psykologens bästa råd till hur du stärker din självkänsla, så att du kan övervinna rösten i huvudet som säger till dig att du inte duger.

Två kvinnor har trevligt på café

HAR DU SVÅRT ATT KÄNNA DIG BRA NOG? Vi ger dig psykologens bästa råd till en bättre självkänsla

© iStock

Jag är inte tillräckligt snygg. Tillräckligt duktig. Tillräckligt social... Har du också svart bälte i självhat? Du är tyvärr långt ifrån ensam, och när din självbild vacklar påverkar det alla delar av ditt liv.

Som tur är kan du lära dig att tycka om dig själv och uppskatta dina styrkor.

Psykologen lär dig hur.

Det säger psykologen:

Det du säger...

... påverkar dig. För vissa av oss är det vi berättar för oss själva präglat av negativa tankar. Självkänsla är inte något vi föds med, och den kan förändras under livet. Det handlar först och främst om vad du tänker och tror om dig själv.

Låg självkänsla kan bero på många olika faktorer – det är ett missförstånd att det bara beror på att du inte fick tillräckligt med beröm som barn. Du kan ha fått massor av hejarop och ändå ha en låg självkänsla.

Du kan förlora din självkänsla...

... när som helst, om det händer något orättvist, hemskt eller kränkande. En låg självkänsla kan till exempel uppstå hos en elitsportare som hade hoppats på att bli uttagen till OS, men som inte klarade det.

Eller om en relation du trott på tar slut. Självkänslan kan påverkas av oväntade händelser där vi tappar tron på oss själva. Att tycka om och vara stolt över sig själv är därför en livslång uppgift.

Är du orolig för olyckor...

... som aldrig händer? Människor med låg självkänsla föreställer sig ofta att det värsta sker, och det skapar rädsla för att göra fel.

Fråga dig själv: Vad är det värsta som skulle kunna hända om andra märker att du gör fel? Oftast ingenting. Det är trist, men ingen katastrof.

Släpp tanken på...

... att du ska vara snyggast, rikast och smartast. Fokuserar vi för mycket på de ytliga värdena kan det gå ut över din självkänsla, för det är väldigt få som kan leva upp till idealen.

Det är mycket mer hälsosamt att fokusera på personliga egenskaper, som att du är omtänksam, närvarande eller lojal. Det är beundransvärt på riktigt, och inte lika flyktigt som pengar, kläder och utseende.

Se upp med att ställa krav...

... Som lägger krokben för din självkänsla. Om du till exempel känner att du inte kan bjuda hem folk om inte huset är skinande rent så begränsar du din egen frihet.

Det är vanligt att man sätter upp regler för sin egen framtoning och standard, som verken är naturliga eller bekväma. Se upp för allt för höga krav på dig själv, sänk dem när du känner dig pressad.

Sätt gränser...

... och säg ifrån. Låg självkänsla är ofta förknippat med ångest för att bli avvisad och oro för att andra inte ska tycka du är bra nog.

Det leder till känslomässiga konflikter där du döljer ditt sanna jag istället för säga vad du tycker. Men de flesta värdesätter att du har en åsikt. Det ger värdighet och medstämmande i ditt eget liv som är viktigt för att du ska må bra.

Fokusera på dina styrkor...

... och goda egenskaper. Det handlar om att flytta fokus från det destruktiva till det konstruktiva. Människor som inte tror på sig själva är ofta själva inte medvetna om vad de är bra på eller ens vill kunna.

Så det är viktigt att komma på vad du själv vill och sätta upp mål för dig själv – realistiska mål.

Försöker du också undvika...

... saker som är svåra? Försök istället att ibland göra något du i vanliga fall skulle undvika, och utvidga din komfortzon.

Att undvika allt det obehagliga i livet leder till låg självkänsla. Istället ska du lära dig att du klarar mycket mer än du tror. Ju mer du undviker, desto svagare blir du.

Du blir bättre rustad...

... genom att acceptera att även om du gör fel så duger du. Ingen har ett problemfritt liv. Du bör vara redo att se dem och lösa problemen bäst du kan.

Det innebär också mod att acceptera det du inte kan förändra. Konsten är att tro på det bästa, vara föreredd på det värsta – och i slutändan ta saker som de kommer.

Håll liv i dina bra egenskaper...

... genom att aktivera dem. Det är en livslång uppgift att bygga upp och hålla liv i sina kvaliteter och utveckla nya.

Det är viktigt att vara uppmärksam på negativa tankar, skam och skuld som kan leda till allvarliga besvär som stress, ångest och depression.

Om experten: Irene Oestrich är psykolog och expert i kognitiv beteendeterapi. Hon har skrivit böcker i ämnet och har en egen mottagning.

Artikeln publicerades i I FORM nr 7/2020

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Superfood

Byt ut isbergssallad mot de här gröna bladen – och få 6 gånger så mycket kostfibrer

Mer om Psykologi
Psykologi

Så undviker du att vara en people pleaser

Psykologi

Test: Är du en people pleaser?

Psykologi

Varför gör alkohol mig låg dagen efter?

Psykologi

Vetenskapen har talat: Därför gör hunger oss på dåligt humör

Psykologi

Så här tar du dig ur svartsjukans grepp

Psykologi

Är din oro så intenstiv att det är ångest?

Psykologi

Goda råd till dig som känner någon med ångest

Psykologi

7 sätt att hålla hjärnan frisk

Psykologi

Varför skiljer sig våra smaksinnen åt?

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Psykologi

3 enkla tips för att kontrollera dina orostankar

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen