Kvinna ligger i solstol på strand.

Den avslappnade semesterkänslan kommer inte alltid av sig själv. Genom att t ex komma ut i naturen är det lättare att slappna av. 

© iStock

Därför är semestern sund för dig

Åker du direkt från jobbmöten och vardagsstress till sommarstugan är det inte alltid så lätt att hitta semesterkänslan. Men att ha semester är nödvändigt för dig.

28 juni 2017 av Susanne Lidang & Jeanette Linder

Äntligen semester

Du har längtat i månader och nu är det dags. Tre sköna veckor i sommarsolen med familjen, vin med väninnorna, långa löpturer och god sommarmat står på programmet. Problemet är bara att du inte kan sluta tänka på jobbet och dessutom har du en miljard projekt hemma som du känner att du borde ta tag i. Det är inte lätt att släppa vardagsstressen, men samtidigt är det superviktigt. Kroppen och hjärnan har ett mycket starkt behov av att vila helt mellan varven.

När du varvar ner helt sjunker mängden stresshormoner i kroppen och din inre larmberedskap sänks. På det viset kan kropp och hjärna laddas upp igen och det har en avgörande betydelse för ditt välbefinnande. Du får mycket mer energi och bättre humör, som hjälper dig när semestern är slut och vardagsstressen kommer smygande.

Hela 81 procent av deltagarna i en stor brittisk undersökning svarar att de mår bättre mentalt efter semestern. Det beror särskilt på att de känner sig mindre stressade, att de är gladare och har mer energi och samtidigt sover de bättre. Enligt undersökningen kan effekterna av semestern vara i mellan tre veckor upp till tre månader efter att den är slut.

Kickstarta din sunda livsstil med en veckas superhärlig tränigsresa med I FORM

Runda av på jobbet

Det är förstås viktigt att semestern verkligen används för att ha semester om du vill uppnå alla sunda effekter. Fortsätter du att skicka mejl, stämma av ett problem med en kollega eller göra klart en presentation så kommer du aldrig att tömma huvudet på jobbtankar eller helt bli av med stresshormonerna.

För att varva ner och hitta lugnet på semestern kan du börja dra ner på tempot på jobbet redan veckan innan. Om du kan så försök att inte börja på några nya projekt, utan använd tiden för att avsluta de du har. Se också till att städa upp i din inkorg på datorn och bland pappershögarna på skrivbordet, så du verkligen känner dig redo för semester på din sista arbetsdag. 

3 nödvändiga saker du får av semestern

  1. Kroppens nivå av stresshormoner sänks.
  2. Hjärnan får en paus och blir alert och redo för ny input.
  3. Energin och humöret stiger och du blir bättre på att klara av pressen i vardagen.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar