5 tecken på att du lider av bluffsyndromet imposter syndrome

Känner du ofta att du har lurat till dig beröm och framgång? Då lider du kanske av imposter syndrome, bluffsyndromet. Se här om du kan nicka igenkännande till andra vanliga tecken och få tips på hur du blir av med känslan av att vara en bluff.

Kvinna som tittar in i en spegel, bekymrad

RÄDSLA – Är du nervös för att bli "upptäckt"? Då lider du kanske av bluffsyndromet.

© iStock

Bluffsyndromet, eller imposter syndrome, är alltså rädslan för att bli avslöjad som en slags intellektuell bedragare och att andra snart upptäcker att du inte är tillräckligt bra på det du gör. En känsla som många av oss säkert kan nicka igenkännande till i någon grad. Här kan du se fem vanliga tecken på imposter syndrome.

5 tecken på bluffsyndromet

Det stör dig om du inte är “bäst” när det ska presteras.

Du är orolig för att andra ska upptäcka att du inte är lika duktig som andra tror.

Du känner att du har klarat dig bra tack vare tur eller tillfälligheter.

Du är ofta besviken över din egen insats

När andra ger dig beröm tänker du: “Ja, ja, men du vet ju inte hur lite jag egentligen kan.”

Bli av med bluffkänslorna

Det finns ingen mirakelguide mot bluffsyndromet, men här är några av de saker du kan göra för att undvika att uppleva känslorna.

VAR DIN EGEN BÄSTA VÄN

Om din bästa kompis berättar för dig att hen kände sig oduglig, trots att hen var både kompetent och hårt arbetande, vad skulle du svara då? Vi är ofta mycket bättre på att vara omtänksamma och snälla mot våra närmaste vänner än oss själva. Försök därför att själv vara din egen bästa vän och säg snälla saker om och till dig själv

PRATA OM KÄNSLORNA

Kom ihåg att du är långt ifrån ensam om att tvivla på din egen förmåga. Många känner att de då och då bluffar sig igenom situationer på jobbet där de är osäkra. Har du turen att ha en kollega du känner förtroende för kan det
vara befriande att prata om känslan.

ÖVA DIG PÅ DET OPERFEKTA

Lägg märke till vilka situationer som triggar bluffkänslorna. Försök sedan att avslöja små operfekta delar av dig själv, som ett litet test. Om du t ex är rädd för att avslöjas som lat, så erkänn att du snoozar i minst tre kvart på morgonen innan du kommer upp. Lägg märke till om dina kollegor dömer dig eller kanske kan relatera till dig. Målet är att bit för bit ta av masken och leva ett mer ärligt liv

SKRIV EN FRAMGÅNGS-LOGGBOK

När du klarar en uppgift bra eller får beröm på jobbet så skriv ner det och spara. Skriv ner på vilket sätt du bidrog positivt till att det gick bra. På så sätt kan du samla bevis för att du göra det bra – i andras ögon och inte minst
dina egna.

Newsletter background