Kvinna dricker vatten på gymmet.

Så mycket vatten bör du dricka när du tränar

Du vet att det är viktigt att dricka vatten när du tränar. Men har du koll på hur MYCKET vatten du egentligen bör dricka?

21 juli 2016 av Anja Bruneskjold

Det är ingen nyhet att det både är gott OCH livsviktigt att dricka rikliga mängder vatten och för många av oss finns det också massor av goda skäl att dricka mer av det. Men ibland är det svårt att veta exakt hur mycket vatten man behöver dricka när man tränar.

Det är inte så viktigt om det är vatten eller någon annan vätska du häller i dig när du tränar. Men det är väsentligt att din kropp får den vätska den behöver så du undviker att bli uttorkad när puls och svettproduktion ökar.

Förutom att du kan bli rejält törstig om du tränar när du är uttorkad, så kan det faktiskt också påverka själva träningen. En undersökning som publicerats i Sports Medicine visar att vätskebrist kan sänka din uthållighet med upp till 10 procent.

Så mycket vatten ska du dricka

Det påverkar alltså din träning mycket mer än du kanske är medveten om. På en vanlig dag UTAN träning behöver kroppen ca 6–8 stora glas vatten. Men på träningsdagar bör du dessutom som tumregel försöka att dricka ca 250 ml vatten en halvtimme innan träning och avsluta med att dricka omkring en halvliter vatten efter träning.

Hur mycket man bör dricka under träningspasset är svårt att avgöra. Men kroppen klarar ungefär en halvtimmes träning utan att få i sig någon form av vätska.

Läs också om varför det bl a är superviktigt att dricka vatten innan du går och lägger dig!

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar