5 tips – så får du tillräckligt med vatten i värmen

I sommarvärmen är det extra viktigt att få i sig tillräckligt med vatten, så du kan hålla koncentrationen uppe och inte dåsar till i hettan. Här är 5 enkla tips som får din vätskebalans på rätt köl.

Kvinna i rött linne dricker vatten.

Så ser du till att få i dig tillräckligt med vätska i sommarvärmen.

© iStock

1. Piffa upp vattnet

Är du inte så förtjust i vanligt vatten kan du göra det mer spännande genom att tillsätta saften av en pressad apelsin, sommarbär, krossade färska myntablad eller andra örtkryddor.

2. Kom ihåg med en app

Det finns åtskilliga appar till både smartphone och dator som kan hålla koll på ditt vätskeintag och påminna dig om att dricka vatten.

3. Skaffa en flaska

Med en vattenflaska nära till hands blir det lättare att få i sig tillräckligt med vätska. Markera eventuellt med en vattenfast penna på flaskan, hur mycket vatten du har som mål att dricka innan lunch.

4. Ät din vätska

Om du tycker det är svårt att få i dig din dagliga dos vatten, så ät vätskefyllda matvaror som gurka, sallad och melon.

5. Kolla din urin

Bortsett från morgonurinen så ska den nästan vara helt färglös. Annars är det ett tecken på att du får i dig för lite vätska.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background