Ryggsmärtor

35 procent har haft ont i ryggen under det senaste året.

© iStock

Ryggspecialisten har ordet

Ryggsmärtor är lika vanliga som förkylning, men många av oss är betydligt mer osäkra på en öm rygg än en rinnande näsa. Vi har frågat en sjukgymnast och ryggspecialist vad du ska göra när ryggen värker samt hur du i allmänhet kan hålla den i toppform.

1 augusti 2019 av Tine Sandorf

Fysioterapeutens goda råd för en sund rygg

Hur ska du bäst förhålla dig till ryggsmärtor? Och hur behandlar du din rygg bäst? Här är 8 goda råd för en sund rygg. 

Vem är experten?

Mathias Holmquist är utbildad sjukgymnast och ryggspecialist. Sedan tio år arbetar han på en ryggklinik.

Nyckeln till att hålla ryggen frisk …

… är rörelse, för det är det som din kropp och rygg är till för. Du stimulerar ryggen ända ner på cellnivå när du är aktiv. Den bästa formen av aktivitet är den som du gör regelbundet eftersom ryggen behöver smörjas löpande. Ryggen älskar både vardagsrörelse och motion så allt från promenader till simning eller träningspass är mumma för ryggen.

Många ryggproblem skulle kunna förebyggas …

… om vi var bättre på att lyssna på ryggens signaler eftersom ryggproblem i regel kommer smygande. Ofta börjar det med små tecken, som att ryggen känns stel. Stelheten blir kanske till riktiga smärtor, och smärtorna blir sedan mer och mer intensiva tills det verkligen gör ont på riktigt. Eftersom vi är upptagna, stressade och inte har tid att lyssna på kroppen så är det lätt att missa de första tecknen på ryggont.

Ligg INTE stilla om du har ont …

… tvärtom ska du göra vad du kan för att hålla dig aktiv och röra på dig. Många blir rädda för smärtan och ställer därför snabbt in alla former av aktivitet när ryggen värker. Men lika bra som det är för din rygg att vara aktiv, lika dåligt är det för den att vara inaktiv.

Ryggen är ett vanedjur …

… så den tycker inte om stora förändringar. Det är därför det ofta blir fel om du plötsligt belastar ryggen kraftigt, jämfört med vad den är van vid. En klassiker är när vårsolen plötsligt kikar fram efter en lång vinter. Då går många bananas i trädgården och ligger hela helgen i rabatterna – med ryggsmärtor i flera dagar efteråt. En trädgårdsmästare som är van vid sådana sysslor har dock sällan ont i ryggen.

Du ska inte vara rädd för att lyfta ”fel”…

… för ryggen tar i grunden inte skada av att lyfta. Tekniken med att böja på benen och ha det som du ska lyfta nära dig är bra när du ska lyfta tungt, och när du till exempel gör marklyft eftersom det gör att du kan utveckla mer kraft. Men om du inte har ont efter att ha lyft utan att böja på benen finns det ingen anledning till oro.

En scanning ger inte alltid svar …

… på vad ryggsmärtor beror på, tvärtom vad många tror. En scanning används i huvudsak för att kolla att du inte har några sjukdomar, till exempel cancer, och kan visa om det är något som är sprucket eller brutet, vilket kräver operation. Om det inte finns några sådana misstankar kan en scanning ofta bara öka förvirringen.

Stressa inte med för stort fokus på din hållning…

… kanske är rätt hållning något annat för dig. Du har ju levt med din rygg hela livet, och därmed har din rygg anpassat sig till det sätt du rör på dig. Därför är den hållning du har också rätt hållning för dig så länge du inte får ont. Det som är bra med ryggen är ju just att du snabbt kan känna vad som känns rätt för just dig. Och det är det som du ska lyssna på.

Liksom en förkylning går de flesta ryggsmärtor över igen …

… så det finns ingen anledning att få panik direkt. De allra flesta ryggproblem är helt ofarliga och försvinner igen efter ett par veckor. Så trots att det kan vara störande under tiden du har ont, så är det bästa du kan göra att hålla huvudet kallt och se till att fortsätta röra på dig.

SMÄRTGUIDE

AVBRYT DIN AKTIVITET …

… om smärtan ökar efter hand. Varar smärtorna i flera timmar efteråt eller längre ska du avhålla dig från aktiviteten under en period.

FORTSÄTT FÖRSIKTIGT …

… om ryggen börjar kännas stel och göra ont medan du håller på med din aktivitet. Smärtorna ska gå över inom 20 minuter efter att du är klar. Kör lite försiktigt nästa gång.

KÖR PÅ …

… om aktiviteten inte gör ont eller bara gör ont i början. Smärtan ska försvinna efter hand som du fortsätter. När du är färdig ska du ha mindre ont än när du började.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar