Så slipper du ont i ryggen

Ont i ryggen är en plåga för många människor. Vi har samlat en lista över de bästa tipsen för att slippa den irriterande smärtan.

Ont i ryggen eller ländryggen kan göra det omöjligt att koncentrera sig på annat än smärtan. Vi har därför samlat en lista över några saker du själv kan göra för att undvika eller bli av med dina ryggsmärtor.

Motionera

Även om det i många år har rekommenderats att du ska hålla dig stilla, om du har ont i ryggen, så är det inte den bästa lösningen. När man ligger stilla förtvinar musklerna och på det viset kan smärtorna i ryggen öka. Se därför till att få in motion i din vardag, så att ryggen blir starkare. Promenader, simning eller cykling är ett lätt sätt att motionera dagligen och få stärkt ryggen.

Kom upp ur soffan

Det är skönt att slappna av i soffan men det är inte särskilt bra för din rygg. När man ligger eller sitter i en soffa, har man en tendens att inta positioner som inte är optimala för ryggen. Se därför till att inte stanna för långa stunder i soffan och tänk på hur du sitter.

Lätta övningar

Gör ryggövningar varje dag. Välj några enkla övningar som du vet att du kan göra, och variera dem gärna. Bestäm dig för att göra övningarna vid samma tider varje dag, så kommer du lättare ihåg att göra dem.

Få en rak och fin rygg med tre effektiva ryggövningar

Sitt ordentligt

Ställ in ditt skrivbord och din stol så du inte belastar ryggen i onödan. Undvik att sitta med benen i kors, då det inte är bra för den nedre delen av ryggen och kan göra din överkropp sned.

Tänk över dina telefon- och datorvanor

När vi sitter med telefonen i handen har vi en tendens att luta huvudet, så att det blir tryck på nacken, och dessutom faller vi ihop i ryggen. Samma sak gäller när vi sitter med en dator i knäet. Tänk därför igenom hur du sitter när du använder telefon och dator.

När skadan är skedd

Om skadan är skedd och du redan fått ont i ryggen, så se till att inta den position som gör minst ont. Varma omslag eller massage kan också lindra smärtan. Försök också att inte tänka på smärtan, det gör bara det hela värre. Ju mer uppmärksamhet man ägnar åt smärtan, desto ondare gör det. Skulle smärtan inte ge med sig, behöver man uppsöka läkare för att diskutera behandling.

LÄS OCKSÅ: Här sitter smärtan vid ryggskott