10 tecken på en stel höftböjare

Din platta mage är inte det enda som du förlorar om du har en stel höftböjare. Den kan även påverka dig på andra sätt, här är 10 tecken att vara uppmärksam på.

Höftböjare

Kolla om din höftböjare är för stel.

© iStock

En stram höftböjare kan vara problematisk eftersom den utöver att ge nedsatt rörlighet och ömhet kan orsaka smärtor i länden. Din platta mage är inte det enda du förlorar genom att ha en stram psoas major-muskel.

Se här nedanför hur det också kan påverka dig:

  • Du har smärtor i länd och rygg.
  • Du är öm och orörlig i höften och har eventuellt en svag bäckenbotten.
  • Du sliter extra mycket på diskarna i ländryggen.
  • Dina skinkor är slappa, bland annat för att en stel höftböjare inte tillåter dem att bli korrekt tränade.
  • Du har kraftiga smärtor under din menstruation.
  • Du har problem med organ som inte fungerar optimalt.
  • Du har oförklarliga smärtor i underlivet, som "bara är där".
  • Du har svårare vid en förlossning.
  • Du har smärtor under samlag.
  • Du har sämre matsmältning, bland annat för att tarmarna inte arbetar optimalt.

Tränar du dina magmuskler utan att se resultat?

Den strama höftböjaren kan medverka till att din magträning inte ger de resultat du borde få, men frukta inte, det kan det göras något åt - läs mer om din genväg till en platt mage här.

Testa dig själv och ta reda på om din höftböjare är för kort

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background