Test: Beror din putmage på höften?

Hundratals situps hjälper inte om din höftböjare är för kort. Gör det här testet och få reda på hur det ligger till.

8 juni 2011

Nederst på sidan ser du det test som är en av de bästa för att få en fingervisning om din höftböjare är för stel. På fackspråk heter det "Thomas-testet" och kan på bara några få minuter ge dig en fingervisning om hur det står till med din muskel. Du ska dock vara medveten om att en stel psoas också kan hänga ihop med stelhet i andra muskler på lårets framsida.

1. Sätt dig på kanten av ett bord, böj upp det ena knäet och ta tag om det med båda händerna. Lägg dig långsamt ner på rygg medan det andra benet följer med. Sänk nu benet, samtidigt som du fortfarande håller tag om det andra. Om ditt ben inte kan nå bordskanten, som på bilden, är din psoas för oelastisk.


2. Om ditt ben kan nå bordet som på den här bilden är din psoas avspänd och elastisk.

Är din höftböjare okej?

Visade testet att din höftböjare är ok? Då är det kanske magträning som gäller trots allt? Just nu får du 2 nummer av I FORM + ett magtränings-kit för endast 49:90 kronor.

Se erbjudandet >>>

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar