Träna magen - via höfterna

Att träna magen på alla möjliga vis är populärt men visste du att du kan få platt mage genom att träna höfterna? Ja, du läste rätt.

Det hänger ihop med dina höfter...

En platt mage kräver att du dedikerar dig åt att träna magen regelbundet. Det vet du. Men du vet säkert också att det inte alltid fungerar att träna magen för att få önskat resultat. Kanske för att din väg till en platt mage kan sitta på ett helt annat ställe - 12 centimeter nedanför magen, vid dina höfter.

Träna magen via okänd muskel

Bakom en platt mage gömmer det sig för de flesta en ganska okänd muskel. På latin heter den psoas major, men till vardags kallar vi den bara den djupa höftböjaren. Muskeln fungerar som ett gummiband som förlängs och förkortas i takt med att du går, så att du fritt kan röra dig framåt. Samtidigt ser den till att hålla bäcken, länd och rygg på plats när du går och står.

Men den djupa höftböjaren har också en dold funktion för dig som vill träna magen. Muskeln kan faktiskt ge dig en platt mage! Om psoas major-muskeln blir för stel drar den i bäckenet och vippar det framåt, så att bukväggen faller framåt och blir synligare. Därför kan dina insatser att träna magen med hundratals sit-ups varje dag inte ställa upp i kampen om att ge en platt mage om den djupa höftböjaren är för kort.

Är MIN muskel för stel?

Det kan vara svårt att själv känna om din psoas majormuskel är stelare än den bör vara och därmed hindrar dig att ha en platt mage även om du tränar magen varje dag. En snabb titt i spegeln kan dock ge dig en indikation. Om du svankar mycket i ländryggen kan det vara ett tecken på en förkortad psoas major eftersom muskeln drar ländryggen bakåt.

Träna magen - men testa också som sjukgymnasten

Den här övningen är en av de bästa på att indikera om höftböjarmuskeln är för stel och sjukgymnaster använder den ofta själva på sina kunder. På fackspråk heter den Thomas-testet och den kan på några minuter ge dig en indikation på hur din muskel mår. Dock kan en stel psoas i det här testet också hänga ihop med stelhet i andra muskler på framsidan av låret.

Träna magen med I FORM - få sexpack på 6 veckor >>

Kvinna gör höftövning

1. Sätt dig på kanten av ett bord, böj ena knät och ta tag om det med båda händerna. Lägg dig långsamt ner på rygg, medan det andra benet följer med. Sänk nu benet medan du fortfarande håller fast om det andra. Om ditt ben inte klarar att nå bordskanten som på bilden, är din psoas för osmidig och dina insatser med att träna magen kanske inte ger den utdelning som du skulle kunna få.

2. Om ditt ben når bordet som på den här bilden är din psoas avslappnad och smidig – och därmed sund. Du kan fortsätta att träna magen målmedvetet och förhoppningsvis få resultat snart.

Träna magen med I FORM - få sexpack på 6 veckor >>

De mest lästa artiklarna just nu
Psykologi

Så undviker du att vara en people pleaser

Psykologi

Test: Är du en people pleaser?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Menyer

Meny vecka 50: Redo för en röd vecka?

Yogaövningar

Krigare 2

Yogaövningar

Nedåtgående hund

Yoga

10 bra anledningar till att träna yoga

Yogaövningar

Kobran

Motivation till träning

Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Motivation till träning

10 kvinnor: Så här blir gymträningen lite roligare

Mer om Förebyggande
Förebyggande

Varför har jag ont i magen?

Förebyggande

Så här tar du hand om dina tänder hela livet

Förebyggande

51-åriga Birgitte lever med multipel skleros: "Allt har ett pris"

Förebyggande

MS – här är 7 vanliga tecken du bör hålla koll på

Förebyggande

Den bästa behandlingen mot nagelsvamp

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Förebyggande

Hallux valgus – så här lindrar du smärtorna

Förebyggande

Stärk ditt immunförsvar – du får 5 bra tips här

Förebyggande

Vad är immunförsvaret – och hur funkar det?

Förebyggande

Varför kliar det i min hårbotten?

Förebyggande

Nageltrång – vad kan du göra när tån gör ont?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen