Kvinna slappnar av i soffa
Förbränning utan att lyfta ett finger

I genomsnitt förbränner vi cirka 1 400 kalorier per dag utan att lyfta ett finger.

© iStock

Så ökar du din viloförbränning

Det låter nästan för bra för att vara sant ... Men så är det faktiskt. Du förbränner kalorier genom att göra absolut ingenting. Och med några enkla knep kan du förbränna ännu mer.

21 augusti 2018 av I FORM

Kan jag öka min viloförbränning?

Ja, visst kan du det! Och vi kan förstå att du ställer frågan. Tanken på att ligga och se på Netflix och samtidigt bränna av ett gäng kalorier under tiden är lockande för de flesta.

Hur mycket du förbränner i vila beror bland annat på några faktorer som du helt enkelt får finna dig i. Kvinnor förbränner till exempel automatiskt mindre än män i vila. Din genetik har också ett finger med i spelet, och dessutom är din förbränning i vila lägre om du inte väger så mycket eller börjar bli lite äldre.

Räkna ut din ämnesomsättning i vila här.

Lyckligtvis finns det också variabler som du själv kan skruva på och öka din förbränning. Se här:

Fyra saker du kan göra för att öka din förbränning

Styrketräna

Hur mycket du förbränner i vila beror i hög grad på din muskelmassa. Mer muskler ger högre förbränning.

Få upp pulsen

I upp till flera dygn efter att du har tränat hårt kämpar kroppen fortfarande med att bränna av extra energi.  

Ät mer proteiner

Det kostar lite mer energi att förbränna protein jämfört med fett och kolhydrater så prioritera fågel, fisk och mejeriprodukter.

Sänk temperaturen

Din kropp förbränner mer när du fryser eftersom den då måste öka sin egen värmeproduktion. Äntligen en fördel med vinter!  

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar