Hur hårt måste jag träna för att förbränna fett?

Jag tränar på gym för att gå ner i vikt. Hur optimerar jag min träning så att jag förbränner mer fett?

De flesta har stor nytta av att öka intensiteten ganska rejält. Sprintintervaller är mycket effektiv viktminskningsträning. De förbränner många kalorier och ger samtidigt en bra efterförbränning som smälter bort fett under flera timmar efter träningen.

Gymmets olika maskiner lämpar sig väl för intervaller, eftersom du enkelt kan kontrollera tempot på dem. Om du inte kan pressa dig själv till intervallerna, finns det många gruppträningspass som innehåller intervaller med hög puls.

När du behöver en paus från den högintensiva träningen är det en bra idé att träna lite längre tid i taget på en lägre puls. Du kan till exempel välja en längre promenad på löpbandet samtidigt som du tittar på tv.

Hård träning, till exempel 20–30 minuter med ganska hög hastighet/intensitet, förbränner många kalorier, men träningen kan i sin tur göra dig väldigt hungrig. Det ökar risken för att du äter igen alla kalorier som du har förbränt efter träningen – och då hamnar du på plus minus noll.

Bra pass för fettförbränning

Gemensamt för dessa är att de innehåller sekvenser med stenhård sprintliknande träning som får upp pulsen rejält.