Hur hårt måste jag träna för att förbränna fett?

Jag tränar på gym för att gå ner i vikt. Hur optimerar jag min träning så att jag förbränner mer fett?

De flesta har stor nytta av att öka intensiteten ganska rejält. Sprintintervaller är mycket effektiv viktminskningsträning. De förbränner många kalorier och ger samtidigt en bra efterförbränning som smälter bort fett under flera timmar efter träningen.

Gymmets olika maskiner lämpar sig väl för intervaller, eftersom du enkelt kan kontrollera tempot på dem. Om du inte kan pressa dig själv till intervallerna, finns det många gruppträningspass som innehåller intervaller med hög puls.

När du behöver en paus från den högintensiva träningen är det en bra idé att träna lite längre tid i taget på en lägre puls. Du kan till exempel välja en längre promenad på löpbandet samtidigt som du tittar på tv.

Hård träning, till exempel 20–30 minuter med ganska hög hastighet/intensitet, förbränner många kalorier, men träningen kan i sin tur göra dig väldigt hungrig. Det ökar risken för att du äter igen alla kalorier som du har förbränt efter träningen – och då hamnar du på plus minus noll.

Bra pass för fettförbränning

Gemensamt för dessa är att de innehåller sekvenser med stenhård sprintliknande träning som får upp pulsen rejält.

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background