© iStock

Ät rätt och gå ner mer

Ät mer protein, mindre kolhydrater och se till att maten innehåller nyttigt fett. Så lyder kostråden till dig som vill gå ner i vikt.

20 april 2015 av I FORM

I FORMs näringsexpert Martin Kreutzer rekommenderar följande fördelning av de tre makronäringsämnena:

  • Du vill äta sunt: Fördelningen bör vara cirka 28 procent fett, 18 procent proteiner och 54 procent kolhydrater.
  • Du vill gå ner i vikt långsamt eller hålla vikten: Fördelningen bör vara cirka 31 procent fett, 26 procent proteiner och 43 procent kolhydrater.
  • Du vill gå ner i vikt snabbt: Fördelningen bör vara cirka 33 procent fett, 30 procent proteiner och 37 procent kolhydrater.


Vill du gå ner i vikt? Läs om olika metoder här >

Därför ska du välja rätt kolhydrater:

  • Kolhydrater finns i olika kvaliteter.

I FORMs recept är återhållsamma med:
Kolhydrater från pasta, vitt bröd, socker och andra raffinerade livsmedel. De innehåller många kalorier, mättar minst och får ditt blodsocker att stiga snabbt för att sedan falla igen.

I FORMs recept är fullproppade med:
Kolhydrater från bland annat grönsaker, grovt bröd, linser och råris. De hör till de så kallade långsamma kolhydraterna, som mättar och håller blodsockret på en stabil nivå under längre tid.

Därför behöver du mer protein:

  • Proteiner stimulerar ämnesomsättningen och ökar din fettförbränning.
  • Proteiner är det näringsämne som mättar mest.
  • Proteiner hjälper till att bevara muskelvävnad under en bantningskur.

I FORMs recept är återhållsamma med:
Protein som kommer från fett kött och feta mejeriprodukter. Proteinhalten uppväger nämligen inte det onyttiga fettets inverkan på din kropp.

I FORMs recept satsar på:
Magert kött och läckra fiskar. De är källor till de mest effektiva proteinerna utan att du får det onyttiga fettet på köpet.

Därför ska du ha rätt fettämnen:

  • I en bantningskur finns det bara utrymme för en begränsad mängd fett och därför är det viktigt att det är av det livsviktiga och hälsosamma slaget.

I FORMs recept är återhållsamma med:
Mättat fett som finns i feta mejeriprodukter och fett kött. Det är ohälsosamt för kroppen - och fettbildande.

I FORMs recept satsar på:
Nötter, oljor, fet fisk och avokado. De är bra matvaror som ger dig de fettämnen som din kropp inte kan bilda på egen hand. Ny forskning visar dessutom att de nyttiga fettämnena är mindre fettbildande än de onyttiga, eftersom de sätter fart på din förbränning.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar