Yogaställningen krigare 2 stärker både ben, bröst och axlar – och testar din uthållighet.

© Colourbox

5 goda skäl att göra yoga

Yoga lovprisas överallt – och på goda grunder. Yoga kan verka som magi för både kropp och själ. Men ibland kan det vara svårt att orientera sig bland alla löften om yogans effekter – för är allt verkligen sant? Vi har kollat runt och bjuder här på 5 dokumenterade effekter av yoga.

4 april 2016

1. Du blir stark och smidig

De krävande ställningarna i de flesta yogaformerna är bra för dina musklers styrka och smidighet. Och ju mer dynamisk yogaform, desto svettigare och desto mer förbättras din kondition. 


2. Du får snyggare hållning
I yoga aktiverar du ofta kärnmuskulaturen och styrkan du får i mage och rygg rätar upp dig mer. Övningar och stretch lösgör dessutom spänningar i rygg och nacke, så att axlarna, som dagligen sitter uppdragna under öronen, åker tillbaka ner på plats. 


3. Du minskar stress och oro
I yoga blir du mer uppmärksam på din andning och på att andas djupt och lugnt hela vägen ner i magen. Det har en dämpande effekt på stress, oro och depression, bl a för att det aktiverar det parasympatiska nervsystemet, som lugnar kroppen när den är stressad. Yoga sänker dessutom kroppens innehåll av stresshormoner, bl a kortisol.


4. Du får ett sundare hjärta och blodtryck
Yoga kan sänka din hjärtfrekvens och ditt blodtryck. Detta kan man också tacka yogaandningen för. Det är den djupa avslappningen du uppnår med hjälp av andningen som ökar aktiviteten i de gener som motverkar förhöjt blodtryck.


5. Du sover bättre
Du får lättare att somna på kvällen om du gör yoga regelbundet. Yoga har nämligen visat sig kunna öka kroppens innehåll av sömnhormonet melatonin.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar