Styrkeskolan: Knäböj (klassisk)

Lår, vecka 1-3

Se nästa övning

Se hela Styrkeskolan

Kallas "kungen" av alla styrkeövningar eftersom den är så effektiv. Stå rakt upp, med benen på en axelbredds avstånd. Böj knäna samtidigt som du skjuter rumpan bakåt och lyfter dina sträckta armar uppåt för att hålla balansen. Låren ska vara i linje med golvet medan du sänker bakdelen mot golvet. Gå långsamt upp och ner - utan att tappa balansen. Övningen ska kännas på översidan av låren och rumpan.

Squats är övningen framför alla. Men har du koll på grundtekniken? Se den här.

Undvik: Att utföra övningen med stel rygg och att skjuta fram knäna längre än tårna. Underbenet ska vara lodrätt så länge som möjligt.

Muskler: Knästräckarna, den lilla sätesmuskeln och den stora sätesmuskeln.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background