Styrkeskolan: Knäböj (klassisk)

Lår, vecka 1-3

Se nästa övning

Se hela Styrkeskolan

Kallas "kungen" av alla styrkeövningar eftersom den är så effektiv. Stå rakt upp, med benen på en axelbredds avstånd. Böj knäna samtidigt som du skjuter rumpan bakåt och lyfter dina sträckta armar uppåt för att hålla balansen. Låren ska vara i linje med golvet medan du sänker bakdelen mot golvet. Gå långsamt upp och ner - utan att tappa balansen. Övningen ska kännas på översidan av låren och rumpan.

Squats är övningen framför alla. Men har du koll på grundtekniken? Se den här.

Undvik: Att utföra övningen med stel rygg och att skjuta fram knäna längre än tårna. Underbenet ska vara lodrätt så länge som möjligt.

Muskler: Knästräckarna, den lilla sätesmuskeln och den stora sätesmuskeln.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background