Övning 2: Kålmasken

Du ska använda:

En matta eller ett täcke att ligga på.

Så här gör du:

A) Lägg dig på rygg med sträckta armar. Dra den nedersta delen av magen inåt mot ryggraden. Håll armar och ben 1-2 cm över mattan, så att dina magmuskler får arbeta.

Lyft upp överkroppen och benen samtidigt, som om du är en sax som klipper. Det är viktigt att du pressar länden ner i mattan när du lyfter dig upp. Håll händerna på yttersidan av benen och för dem förbi knäna medan du låter lite luft pysa ut ur munnen i ett ”tsss”-ljud.

Sänk nu kroppen till utgångspositionen. Se till att ryggen möter underlaget en kota i taget från länden och uppåt.

B) Vänd tummarna uppåt och lyft armar och ben så högt du kan, medan du andas in djupt. Sänk armar och ben långsamt och rulla runt på magen.

Så här ska du träna

  • 1:a settet: 1 crunch + 1 ryggböjning
  • 2:a settet: 2 crunches + 2 ryggböjningarFortsätt att öka antalet repetitioner så länge du kan. Ta en minuts paus och repetera eventuellt övningen.

Här stärker den:

  • Mage
  • Lår
  • Rumpa
  • Rygg
  • Höftböjare

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background