Därför ska du inte glömma den här kroppsdelen när du tränar

De flesta av oss tänker inte på den alls.

Kvinna stretchar på gymmet.

Innan du stretchar efter träning nästa gång, kom ihåg att göra några effektiva övningar för höfterna.

© iStock

Du tränar armar, rumpa och lår och självklart får även magen sin beskärda del, men hur ofta tränar du egentligen dina höfter? Förmodligen sällan, men det är en riktigt dålig idé.

Otränade, stela höfter rör sig nämligen inte som de ska och därmed belastas dina muskler kring höfterna fel. Det kan leda till problem med både rygg, knän och bäckenbotten.

Starka höfter hjälper dig däremot framåt när du går och springer, de hjälper dig att hålla balansen, ger dig färre skador och förbättrar generellt alla dina rörelser.

Och hur tränar man då de så viktiga höfterna? Det berättar vi för dig här.

3 effektiva höftövningar

1. Lägg dig på sidan med knäna böjda i 90 graders vinkel och fötterna ihop. Ta ett gummiband runt bägge benen och upp runt knäna. Lyft nu lugnt det övre knäet upp och ner (foten ska inte följa med upp). Gör 20 repetitioner på varje sida och totalt tre set.

2. Höftlyft. Lägg dig på rygg med böjda ben och hälarna i golvet. Placera ev en viktstång över höfterna. Låt händerna vila mot stången. Spänn rumpan. Lyft upp höfterna och sänk dem halvvägs ner igen. Gör 12 repetitioner. Känns det för lätt ska du lägga på mer vikt. Gör totalt tre set.

3. Kobran. Lägg dig på mage med benen ihop och fotsulorna uppåt. Sätt händerna i golvet under dina axlar och håll armbågarna nära kroppen. Pressa ner höfter, lår och fötter i golvet, spänn rumpan och lår och lyft nu långsamt upp överkroppen från golvet. Håll så i 30 sekunder. Upprepa flera gånger.

Källa: Women´s Health

Kom igång och träna med ett snyggt träningsset! Få topp och tights + 4 nr av I FORM för endast 149:–

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background