Skadar kaffedrickandet träningen?

Se svaret från experten på iform.se

8 juli 2015 av I FORM

Fråga

Ska jag försöka dricka mindre kaffe när jag tränar regelbundet?


Svar

Studier har visat att koffein stärker hjärtat och musklerna genom att göra sockret mer tillgängligt i blodet och musklerna så att du kan prestera bättre. Men tyvärr motverkar en del av kaffets övriga 200 olika ämnen koffeinets effekt. En kopp kaffe före träning gör dig inte till en snabbare löpare eller cyklist. Om du ska dra fördel av koffeinet måste det nämligen intas rent.

Kaffe skadar i gengäld inte den fysiska prestationen, så om du gärna vill njuta av en kopp kaffe innan du tränar går det bra. Du måste dock vara uppmärksam på att koffeinet hämmar kroppens insulinkänslighet, så att det blir svårare för musklerna att återuppbygga sockerdepåerna efter träning.

Därför är det en bra idé att dricka mindre kaffe dagen innan du tänker träna intensivt, så att musklerna får möjlighet att fyllas med socker.

LÄS OCKSA: Allt du behöver veta om koffein

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

På vilket sätt gör du störst insats för klimatet?


I FORM tipsar