Skadar kaffedrickandet träningen?

Se svaret från experten på iform.se

Fråga

Ska jag försöka dricka mindre kaffe när jag tränar regelbundet?

Svar

Studier har visat att koffein stärker hjärtat och musklerna genom att göra sockret mer tillgängligt i blodet och musklerna så att du kan prestera bättre. Men tyvärr motverkar en del av kaffets övriga 200 olika ämnen koffeinets effekt. En kopp kaffe före träning gör dig inte till en snabbare löpare eller cyklist. Om du ska dra fördel av koffeinet måste det nämligen intas rent.

Kaffe skadar i gengäld inte den fysiska prestationen, så om du gärna vill njuta av en kopp kaffe innan du tränar går det bra. Du måste dock vara uppmärksam på att koffeinet hämmar kroppens insulinkänslighet, så att det blir svårare för musklerna att återuppbygga sockerdepåerna efter träning.

Därför är det en bra idé att dricka mindre kaffe dagen innan du tänker träna intensivt, så att musklerna får möjlighet att fyllas med socker.

LÄS OCKSA: Allt du behöver veta om koffein

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background