Energibrist är det största hotet mot din träning

Soffan vinner lite för ofta över gymmet, visar en undersökning bland drygt 1.000 svenskar. Detta trots att många av oss faktiskt vill vara mer aktiva.

Kvinna i träningskläder, som saknar energi.

ENERGIHÖJARE – Saknar du också energi till att träna?

© iStock

Efter en lång arbetsdag, en tur förbi mataffären med tunga kassar och hämtning av trötta barn kan det vara riktigt svårt att samla ihop energi nog för att träna. Det kan många skriva under på, enligt en ny undersökning som visar att bristande energi är den största ursäkten för att vi skippar träningen. I undersökningen blev drygt 1.000 svenskar mellan 18 och 74 år frågade om sina motionsvanor, och 7 av 10 svarar att de vill bli mer aktiva.

Faktiskt står motion, enligt undersökningen, överst på listan över de hälsoparametrar vi drömmer om att förbättra. Men suget efter att lägga sig på soffan vinner dessvärre lite för ofta över besöket på gymmet. 37 procent svarar nämligen att för lite energi är den vanligaste anledningen till att de skippar träningen, och det ligger därmed överst på listan över ursäkter. 25 procent svarar att dåligt väder hotar träningen mest, och 28 procent anser sig helt enkelt ha för lite tid för träning.

BRA ENERGIHÖJARE

Har du också svårt att skruva upp träningsenergin? Du är långt ifrån ensam.
Suget att lägga sig raklång på soffan vinner lite för ofta över lusten att gå till gymmet, enligt en ny undersökning

Rör på dig

Ja, det är väldigt svårt att ta sig i kragen och komma ut på en löprunda när energin är i botten. Men fysisk aktivitet är faktiskt något av det bästa du kan göra för att höja energinivån. Bl a för att du utsöndrar det energigivande hormonet adrenalin.

Vädra

Blir du trött på eftermiddagen så se till att vädra ordentligt och skapa gärna korsdrag. När den stillastående luften byts ut mot ny – gärna lite svalare – luft ger det en härligt uppiggande effekt och ger dig lite ny energi.

Ställ dig upp

Vi är inte skapade för att sitta stilla i flera timmar i taget, och att resa sig upp, bara en stund, ger dig ny energi till hjärnan. Sätt t ex ett alarm på telefonen så påminner dig om att ställa dig upp, sträck gärna på kroppen samtidigt.

Källa: YouGov for Herbalife Nutrition

Artikeln publicerades i I FORM nr 6/2022

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background