4 myter om kvinnor som lyfter vikter

Hoppar du över styrketräningen för att du är rädd att likna en bodybuilder? Det behöver du inte. Läs mer här så du kan släppa de största myterna om kvinnor som lyfter vikter.

Kvinna med viktstång.

Myt 1. Cardio är enda sättet att gå ner i vikt

Konditionsträning är inte det enda sättet att bli av med fett. Överdriven träning på löpbandet eller i roddmaskinen kan faktiskt bromsa fettförbränningen på sikt, så du behöver träna ännu hårdare för att hålla formen. Mixa hellre styrke- och konditionsträning för det bästa resultatet.

LÄS OCKSÅ: Stärk alla stora muskelgrupper med en roddmaskin

Myt 2. Kvinnor som lyfter vikter blir stora

En av de mest seglivade myterna ... och den som är mest falsk! Muskler tar mindre plats än fett, därför händer det bara en sak när du styrketränar: Du ser mindre ut. Sanningen är du behöver träna mycket hårt och ha en extremt låg fettprocent för att musklerna ska börja växa utåt som på en bodybuilder. Speciellt när det gäller kvinnor.

Myt 3. Resultaten kan ses på vågen

Du känner att jeansen sitter lösare men vikten är oförändrad. Då har du inte fått några resultat, eller? Fel! Det är ett gigantiskt missförstånd att dina styrketräningspass ska kunna avläsas på badrumsvågen. Muskler fyller mindre än fett, men de väger 10-20 procent mer. Du kan alltså ha blivit av med åtskilliga valkar utan att det märks på vågen. Använd istället måttband och selfies för att dokumentera dina framsteg.

Myt 4. Punktträning är möjligt

Önskas: Platt mage. Nej, det går inte att gå ner i vikt eller bli av med fett på en specifik kroppsdel. Även om du tränar magmusklerna så krävs det även att du äter sunt och tränar hela kroppen om du vill få en tvättbräda på magen.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background