Vinterlöpning - så springer du på is

Vinterlöpning på is? Jadå, det går faktiskt att löpa med ett helt naturligt löpsteg.

3 november 2011 av I FORM

Vid vinterlöpning på isiga underlag hamnar man automatiskt längre fram på foten. Samtidigt undviker man att ta ut löpsteget för mycket och att sparka bakåt med benen.

Denna form av vinterlöpning ger dig alltså en bättre teknik eftersom du helt automatiskt rör dig enligt instruktionsboken.

Vinterlöpning med framåtlutning

Luta dig lätt framåt och löp med korta steg och hög frekvens. Därmed slår du två flugor i en smäll eftersom du automatiskt kommer längre fram på foten och undviker att halka när du landar.

Samtidigt är det lättare att hålla balansen vid denna form av vinterlöpning om fötterna skulle glida undan eftersom din tyngdpunkt är riktad åt samma håll som du rör dig.

Vinterlöpning på is - utrustning

Bäst träningseffekt av vinterlöpning på is får du om du löper i helt vanliga löparskor. Skippa de grovmönstrade terräng- och vinterlöpskorna som passar bäst till snö och lera, men som fungerar sämre på isiga och flacka underlag.

Om du vet att du nästan bara kommer att ägna dig åt vinterlöpning på is, kan det vara bra att ha med ett par broddar som du kan fästa under sulorna och som ger ett utmärkt fäste på is.

Tips till vinterlöpning på is

Löper du ofta på isiga underlag kan ett par spikskor vara en bra investering. Och även om du inte löper tekniskt riktigt så löper du i alla fall avslappnat.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar