Motverka blåsor med det här överraskande knepet

Blåsor kan vara en irriterande sidoeffekt av löpning, träning och invigningen av nya skor. Med det här enkla knepet kan du motverka störande blåsor och undvika avbrott i din träning.

Ett bra träningspass kan snabbt bli förstört om dina skor ger dig obehagliga blåsor på hälar eller tår, som gör det smärtsamt att träna. Men med det här lilla knepet kan du lätt göra träning och invigning av nya skor mindre obehagligt.

Knepet är enkelt och det är att du tar på deodorant på de områden där du riskerar att få blåsor. Använd en deodorant som har fast form – exempelvis en stick-deodorant. Den krämiga deodoranten fungerar som ett lager som förhindrar onödig friktion direkt på den sårbara huden.

Deodoranten har samma effekt på andra delar av kroppen och inte bara på fötterna. Många av oss är välbekanta med de obehagliga skav som man kan få på insidan av låren, under brösten eller högst upp på insidan av överarmarna. Och även här kan du ta på deodorant som skyddslager. Antiperspirant får även fötterna att svettas mindre, vilket håller de sårbara områdena torra och mindre mottagliga för friktion från blöt textil. Bomullsstrumpor är särskilt dåliga på att suga upp vätska och skapar därmed gynnsamma förhållanden för blåsor.

En lyckosam sidoeffekt med det här lilla knepet är också att dina skor inte lika snabbt börjar lukta illa.

LÄS OCKSÅ: Guide till löparskor

Om du redan har fått blåsor

Skulle de irriterande blåsorna ändå dyka upp på fötterna, så ta dig tid att stanna och sätta plåster på de utsatta områdena. Det kommer att bespara dig både tid och smärta, så du slipper dras med blåsor och skav längre tid än nödvändigt. Dessutom bör du sticka hål på blåsorna med en ren nål, hålla området rent och torka samt använda skor som inte belastar huden ytterligare.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background