Kvinna gör hoppsteg upp för en backe.
© wichmann+bendtsen

Få fast rumpa med 8 stenhårda backövningar

Drömmer du om en fast och välformad rumpa och superbra kondition är backträning lösningen.

15 augusti 2016 av Martin Kreutzer

Så stärker backträning din rumpa

Din rumpa får arbeta övertid när du springer uppför en backe. Det beror på att du får jobba mot tyngdkraften, som ”tvingar” dig att verkligen pressa kroppen. Utifrån sett sträcker du ut varje ben för varje steg du tar. Därmed skapar du en muskulär sammandragning, som sträcker sig hela vägen från tåspetsarna, upp genom vaderna och låren och med klimax

i musklerna i rumpan som i en kraftfull sammandragning skickar dig uppför backen. Muskelarbetet i det här rörelsemönstret är många gånger större än vid löpning på plan yta, och det är just därför som backträningen är så effektiv. Nerför backen är effekten något mindre. Här jobbar musklerna primärt bromsande, vilket är en långt mer överkomlig uppgift,
rent styrkemässigt. Därför har vi i detta programmet primärt valt att använda vägen nerför backen som en paus, där du får ner pulsen och minskar syran i musklerna, så du snabbt blir redo för nästa backträningspass..

3 goda skäl att träna rumpan

  1. Högre förbränning. Kroppens största muskler sitter i rumpan, och är de starka och vältränade påverkar det hela kroppens förbränning i positiv riktning; inte bara när du tränar utan även när du ligger i soffan.
  2. Fin hållning. Musklerna i rumpan har en avgörande betydelse för hela din kroppshållning och är därmed en viktig medspelare för en sund rygg och ett stabilt bäcken.
  3. Starkare kropp. Du blir bättre på att ta kraftfulla steg och ökar därmed effekten av dina vanliga promenader.

Hitta de 8 backövningarna i pdf:en här under

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar