Få fast rumpa med 8 stenhårda backövningar

Drömmer du om en fast och välformad rumpa och superbra kondition är backträning lösningen.

Kvinna gör hoppsteg upp för en backe.

Så stärker backträning din rumpa

Din rumpa får arbeta övertid när du springer uppför en backe. Det beror på att du får jobba mot tyngdkraften, som ”tvingar” dig att verkligen pressa kroppen. Utifrån sett sträcker du ut varje ben för varje steg du tar. Därmed skapar du en muskulär sammandragning, som sträcker sig hela vägen från tåspetsarna, upp genom vaderna och låren och med klimax

i musklerna i rumpan som i en kraftfull sammandragning skickar dig uppför backen. Muskelarbetet i det här rörelsemönstret är många gånger större än vid löpning på plan yta, och det är just därför som backträningen är så effektiv. Nerför backen är effekten något mindre. Här jobbar musklerna primärt bromsande, vilket är en långt mer överkomlig uppgift,rent styrkemässigt. Därför har vi i detta programmet primärt valt att använda vägen nerför backen som en paus, där du får ner pulsen och minskar syran i musklerna, så du snabbt blir redo för nästa backträningspass..

3 goda skäl att träna rumpan

  1. Högre förbränning. Kroppens största muskler sitter i rumpan, och är de starka och vältränade påverkar det hela kroppens förbränning i positiv riktning; inte bara när du tränar utan även när du ligger i soffan.
  2. Fin hållning. Musklerna i rumpan har en avgörande betydelse för hela din kroppshållning och är därmed en viktig medspelare för en sund rygg och ett stabilt bäcken.
  3. Starkare kropp. Du blir bättre på att ta kraftfulla steg och ökar därmed effekten av dina vanliga promenader.

Hitta de 8 backövningarna i pdf:en här under

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background