Kan jag träna mig fri från vinterdepression?

Det är mörkt och jag känner mig deppig och utan energi. Kan jag använda träning för att peppa mig själv lite?

Två kvinnor springer i snön, vinter

Det allra bästa du kan göra för dig själv under den mörka tiden är att gå en rask promenad eller snöra på dig löparskorna mitt på dagen då ljuset är som starkast, eller på morgonen så att du kickstartar dagen med lite ljus. Bristen på dagsljus är nämligen den största boven när det gäller din energinivå.

Men trots att ljuset är viktigare än din träning när det gäller vinterdepression kan du behöva träningen för att peppa dig lite. Träning sätter fart på produktionen av det naturliga lyckoämnet i hjärnan, serotonin, och stimulerar hormoner som endorfiner
och adrenalin. Ämnena motverkar sömnhormonet melatonin och gör dig på bättre humör. Det finns dock ännu inga bevis för att du kan få bukt med vinterdepressionen enbart med träning.

LÄS OCKSÅ: Övervägar du att skaffa en ljusterapilampa?

Hoppa gärna i löpar- eller promenad­skorna tillsammans med andra. Det gör livet lite roligare och utmanar ditt vemod och din sinnesstämning.

Så väljer du rätt par vinterlöpartights

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background