Ditt hjärta älskar gång

Vi är födda till att gå många timmar i sträck. Har du en löparskada är rask gång perfekt återhämtning. De stora muskelgrupperna i bakdel och ben aktiveras, och svingar du aktivt med armarna får du ut maximal effekt av dina promenader.

Gå en halvtimme om dagen och ditt hjärta kommer älska dig.

Så påverkas hjärtat

90–100 steg per minut med varje ben får hjärtat och kretsloppet att jobba med måttlig intensitet.

Det är optimalt för att förbättra insulinkänsligheten, hålla ditt blodsocker stabilt och blodtrycket nere samt motverka att det samlas kolesterol i blodet.

Så ska du träna

Rask gång förbränner nästan lika många kalorier per kilometer som löpning, men det tar förstås lite längre tid på grund av det lägre tempot.

Enligt forskare från Harvard School of Public Health sänker 30 minuters rask gång om dagen risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar med 18 procent.

Har du diabetes och därmed förhöjd risk kan du glädjas åt att risken sänks med hela 34 procent om du går en rask promenad om dagen.

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background