Hur tränar jag när jag fastar?

Jag springer tre gånger i veckan och går på gruppträningspass varje onsdag. Samtidigt följer jag 5:2-dieten med periodisk fasta två dagar i veckan. Hur lägger jag upp min träning i förhållande till det?

Hur tränar jag när jag fastar?

Du kan träna under de dagar du fastar, men gör det i måttligt tempo.

Så länge intensiteten hålls nere, förbränner du mest fett och den energin hittar kroppen utan problem i dina fettdepåer. Så lägg en av dina (lättare) löprundor på en fastedag.

När det kommer till hård träning har kroppen användning av energin som finns i kolhydrater och dessa får du mycket lite av när du fastar – därför kommer kroppen kämpa emot och skicka trötthetssignaler till hjärnan. Det vill säga din träning kommer att kännas onödigt hård.

Det bästa du kan göra är att lägga krävande träningspass de dagar du äter normalt –helst sent på eftermiddagen efter en dags fasta, så att du kan fylla på med energi i kroppen. Eller det mest optimala: en dag senare.

Satsar du på ordentlig träning på onsdagar, bör veckans första fastedag därför helst ligga på en måndag och nästkommande fredag eller lördag.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background