Kvinna gör övningar utomhus i en park.

Likaväl som du springer ute på sommaren kan du även göra andra övningar utomhus.

© iStock

Därför ska du träna utomhus

Varför träna inne i ett instängt gym när vädret är bra ute? Här är 5 goda anledningar till att träna ute i det fria.

21 maj 2017 av Inge Eriksen

Du njuter mer av träningen

Folk som tränar utomhus känner sig mer tillfreds och njuter mer av träningen, visar studier. Det finns det flera anledningar till, men en är att miljön ute ofta både är vackrare och mer avkopplande än väggarna på gymmet. Njutningen är en viktig faktor för den ökar sannolikheten för att träningen faktiskt ska bli av.

Du tränar längre tid

När vi tar med träningen ut i det fria har vi en tendens att träna längre tid, visar studier, och du känner säkert igen dig. För det är först när man kommer ut som man upptäcker hur härligt det är att inte vara inne. 

Du sänker ditt blodtryck

Frisk luft och gröna omgivningar är bra för blodtrycket. En studie från Australien visar att 30 minuter i veckan i en park eller skog kan sänka risken för högt blodtryck med 9 procent. Tränar du dessutom ute med en intensitet där du får upp pulsen så är det en extra bonus för ditt blodtryck.



Du mår bättre mentalt

Naturen har en lugnande och avstressande effekt på oss och utomhusträning kan förstärka den effekten. Bor du i stan kan du hitta en park att träna i – eller spring längs en sjö eller havet. Studier visar att folk som tränar utomhus känner sig mindre arga och deprimerade.

Du sparar pengar

Utomhusträning är gratis så avsluta ditt gymkort under den ljusa årstiden. Pengarna du sparar kan du använda till nya träningskläder.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar