Goda skäl att börja cykla

Cykelträning är ett utmärkt sätt att hålla kroppen i trim och alla kan vara med – oavsett konditions- och styrkenivå. Så hoppa upp på cykeln och sätt i gång en positiv kedjereaktion i såväl kropp som själ!

Därför ska du cykla

CYKLING Cykling är skonsamt för dina muskler och leder, bra för konditionen, det stärker ditt immunförsvar – och mycket mer. Läs om alla goda skäl att börja cykla här.

© iStock

Därför ska du cykla

Cykling är en enkel, sund och effektiv motionsform – och alla, oavsett ålder, kan hänga på. Här under kan du läsa om alla goda skäl för att plocka fram den tvåhjuliga järnhästen och ge dig iväg.

Starkare muskler - lägre puls

Cykling tränar underkroppens alla stora muskelgrupper. Inte minst tränar man några av kroppens största muskler: lårens framsidor och sätesmusklerna, vilket gör cykling till en perfekt konditionsträning - stora muskler som arbetar kräver nämligen en hel del.

Musklerna ställer krav på hjärtat att pumpa runt mer blod, vilket gör hjärtat både större och uthålligare. Det betyder i sin tur att prestationen förbättras både när du arbetar och när du vilar - det behöver alltså inte slå lika snabbt för att prestera på samma nivå. Därmed kommer din vilopuls också att sjunka med tiden.

När du cyklar arbetar du alltså igenom hela kroppen och med regelbunden träning får du en rad hälsomässiga fördelar. Bäst effekt får du med ett särskilt program för cykelträning, som passar din form.

Cykelträning startar en positiv kedjereaktion:

  • Blodcirkulationen förbättras, bland annaqt för att det byggs upp ett tätare nät av fina blodkärl i de muskler som arbetar mycket.

  • Du får mer syre och näring till musklerna vilket gör att slaggprodukterna transporteras bort snabbare.

  • Musklerna blir starkare och uthålligare, andningen förbättras och det blir lättare att hålla vikten. Du kan äta det du vill eftersom ämnesomsättningen ökar drastiskt.

  • Immunförsvaret förbättras och risken för hjärt-kärlsjukdomar minskar.

Cykling skonar kroppen mot hårda stötar

Jämfört med andra motionsformer ligger den tvåhjuliga träningen i täten - när det gäller att träna hjärtat och cirkulationen. Cykling kan faktiskt konkurrera med såväl löpning som simning på det området.

Detsamma gäller när vi talar om muskelstyrka och -uthållighet. Det är bara när det handlar om smidighet som cykeln kommer till korta, eftersom man sitter i en enformig ställning. Därför är det en mycket bra idé att komplettera cyklingen med stretchingövningar.

I gengäld finns det en alldeles uppenbar fördel med att cykla jämfört med att till exempel springa: Cyklingen ger en jämn belastning utan våldsamma stötar upp genom kroppen. Leder och muskler utsätts för klart mindre förslitning. Och slutligen utmärker cykling sig genom att vara "tidlös". Alla kan vara med - unga som gamla.

Cykling är bra för självtilliten och ditt humör

Du ska inte underskatta cykelmotionens betydelse för din självtillit och ditt humör. När kroppen mår bra påverkar det också ditt psykiska välbefinnande.

När du cyklar får du dessutom massor av frisk luft, som både boostar din energinivå och rensar hjärnan.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du ha en elcykel

Cykling är enkel vardagsmotion

I en hektisk vardag är det inte alltid lätt att hitta tiden och orken för att motionera. Om du vill få in mer motion i din vardag kan det vara smart att plocka fram cykeln och använda dem som transportmedel till jobbet, skolan, eller när du ska till mataffären – eller något helt annat. Det är enkelt, billigt och inte minst sunt.

På cykeln kan du också välja att köra i det tempo som passar dig. Dessutom är cykling "tidlöst" – alla kan vara med, gammal som ung.

Cykelrutter

Med I FORMs mät din runda kan du rita upp och mäta cykelrutter, spara dem och räkna ut din kaloriförbrukning och genomsnittshastighet.

De mest lästa artiklarna just nu
Kostråd

Kan man äta havregrynsgröt till middag?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Styrkeövningar

1. december

Nyttiga snacks

Så tacklar du kvällssuget

Motivation till träning

Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Välbefinnande

Bindväven – 8 övningar som stretchar och masserar

Mer om Cykling
Cykling

Därför ska du cykla mountainbike

Cykling

Få upp pulsen på två hjul

Cykling

Planera din cykeltur med I FORMs Mät din runda

Cykling

4 tips för att planera den bästa cykelturen

Cykling

Därför ska du ha en elcykel

Cykling

9 goda skäl att cykla till jobbet

Cykling

Cykling - Så kommer du i gång

Cykling

Spurta dig i form på cykel

Cykling

Cykla utan att få ont i rumpan

Cykling

Cykling ger bra kondition och fast rumpa - så bra kan du bli på ett år

Cykling

Cykelprogram: I toppform på 8 veckor

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen