Tanka med fisk

Här får du en guide till de bästa valen av fisk samt en översikt över de värsta.

1 januari 2010 av I FORM-redaktionen

Så tolkar du guiden

Fisk är ditt bästa naturliga val för omega-3, men många arter innehåller farliga miljögifter eller är utrotningshotade. Vi har valt att bortse från en rad av de mest extrema fallen i listorna, men har markerat andra som kan vara hotade med *.


Fisken är i första hand listad efter sitt bidrag av omega-3. Om flera arter hamnar på samma plats när det gäller antalet gram prioriterar vi dem med lägst innehåll av omega-6, det vill säga den gynnsamma mängden till fördel för omega-3.

Siffrorna i tabellen visar det genomsnittliga innehållet av omega-3 och omega-6. Det kan dock variera från årstid till årstid och från det ena exemplaret till det andra.

3 tips för att få maximalt med omega-3 från fisken

Undvik stora mängder vegetabiliska oljor när du steker eller grillar fisk – och fritera inte. Ånga hellre fisken i citronsaft eller vitvin eller smörj fatet med olivolja om fisken ska ugnsstekas.

Välj alltid tonfisk i vatten i stället för i olja, oljan är oftast billig soja- eller druvkärneolja.

Sardiner är ett bra val om du både prioriterar innehållet av omega-3 och lågt innehåll av miljögifter. De är nämligen så små att de inte hinner anhopa så många giftämnen. Välj varianten utan olja.

LÄS OCKSA: Vad vet du om olika matoljor?


























































*) Är en hotad fiskart.

**) Värde kan inte beräknas eftersom det inte finns omega-6 i matvaran vilket i detta sammanhang är positivt.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar