Tanka med fisk

Här får du en guide till de bästa valen av fisk samt en översikt över de värsta.

Så tolkar du guiden

Fisk är ditt bästa naturliga val för omega-3, men många arter innehåller farliga miljögifter eller är utrotningshotade. Vi har valt att bortse från en rad av de mest extrema fallen i listorna, men har markerat andra som kan vara hotade med .*

Fisken är i första hand listad efter sitt bidrag av omega-3. Om flera arter hamnar på samma plats när det gäller antalet gram prioriterar vi dem med lägst innehåll av omega-6, det vill säga den gynnsamma mängden till fördel för omega-3.

Siffrorna i tabellen visar det genomsnittliga innehållet av omega-3 och omega-6. Det kan dock variera från årstid till årstid och från det ena exemplaret till det andra.

3 tips för att få maximalt med omega-3 från fisken

Undvik stora mängder vegetabiliska oljor när du steker eller grillar fisk – och fritera inte. Ånga hellre fisken i citronsaft eller vitvin eller smörj fatet med olivolja om fisken ska ugnsstekas.

Välj alltid tonfisk i vatten i stället för i olja, oljan är oftast billig soja- eller druvkärneolja.

Sardiner är ett bra val om du både prioriterar innehållet av omega-3 och lågt innehåll av miljögifter. De är nämligen så små att de inte hinner anhopa så många giftämnen. Välj varianten utan olja.

LÄS OCKSA: Vad vet du om olika matoljor?

*) Är en hotad fiskart.

**) Värde kan inte beräknas eftersom det inte finns omega-6 i matvaran vilket i detta sammanhang är positivt.