Sandwich
Tänk kreativt –

testa att fylla din matiga macka med grönt

© iStock

Grönare lunch – hur då?

Det finns massor av alternativ till köttpålägg som är minst lika gott. Här får du inspiration till hur du kan laga en god, mättande och vegetarisk lunch.

21 april 2020 av Inge Eriksen och Tine Sandorf

De som har med sig matlåda bestämmer själva över sin lunch medan andra får ta det som serveras i matsalen på jobbet. Ett generellt råd är att undvika alla köttpålägg. 

Bra tips

Använd rester från kvällsmaten i matlådan eller gör en sallad med tonfisk eller baljväxter. Välj pålägg som ägg, hummus, lax, makrill i tomat, potatis och avokado. 

Från lunchbuffén kan du välja sallad med fågel eller fisk.

5 x grön lunch

  • Tomatsoppa med vita bönor och parmesan samt en skiva rågbröd
  • Sandwich med äggsallad gjord på skyr. Ät mycket grönsaker till, som blomkål, morötter och gurka
  • Rågbrödsmackor med pålägg som hummus, potatis och avokado
  • Coleslaw med finhackad spetskål, riven morot och en mager dressing på skyr. Blanda i en näve kikärter
  • Pastasallad med fullkornspasta vänd med pesto, tomater och edamamebönor. Strössla parmesanflingor över salladen


Källor: Sisse Fagt, kostexpert, och Maria Felding, klinisk dietist 


Artikeln publicerades i I FORM nr 16/2019

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar